DEBATT:
Svalbard trenger mer beredskap – ikke kutt den vandrende blodbanken
Det er vanskelig å forstå hvorfor tilbudet skal avvikles uten noe mer informasjon om bakgrunnen for det.
Kathrine Boel Gregussen er vandrende blodbank. Her er hun på kontroll hos Monika Bjerknes.
Foto: Privat
Dette er skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Forrige uke kom meldingen om at Helse Nord
vil avvikle den vandrende blodbanken i Longyearbyen fra 1. august 2026. Det er
ikke bare en spesiell timing i selve totalforsvarets år, det er også veldig
overraskende.
Her på øya lever vi med lange avstander, krevende værforhold og et helsevesen
som må løse oppgaver annerledes enn på fastlandet. Nettopp derfor er den
vandrende blodbanken så viktig.
Ordningen
har vært et konkret og målrettet beredskapstiltak. Når alvorlige ulykker eller
livstruende blødninger oppstår, kan ikke Longyearbyen bare bestille blod fra
Tromsø og få det levert raskt. Vi er avhengige av å kunne handle umiddelbart,
lokalt og effektivt. Det er nettopp
dette den vandrende blodbanken har gjort mulig.
I
2023 ble ordningen testet under en sertifiseringsøvelse ved Longyearbyen
sykehus. Fra alarmen gikk til ferskt blod var klart til bruk, tok det 48
minutter. Daværende helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) kalte resultatet imponerende.
Anestesilege Geir Strandenes beskrev ordningen enkelt og presist: Målet er å
«kjøpe pasienten mer tid». Det handler om tid
fram til ambulansefly kan komme fram. Tid fram til behandling kan fortsette på
fastlandet. Tid som i verste fall skiller liv og død.
Den
vandrende blodbanken på Svalbard er veldig godt organisert og velfungerende.
Det mest imponerende med ordningen er kanskje likevel fellesskapet bak den.
Frivillige nødblodgivere stiller opp på kort varsel og er beredt når det trengs.
Vi stiller opp for naboene våre og for hverandre i god Longyearbyen-ånd. Lokalt
helsepersonell har bygget opp god kompetanse og rutiner. Sammen har man skapt
en beredskap mange langt større samfunn ikke har. Da
er det vanskelig å forstå hvorfor tilbudet nå skal avvikles uten noe mer
informasjon om bakgrunnen for det.
Hvis
årsaken er økonomi, må Helse Nord forklare hvordan det kan forsvares å spare på
et tiltak som kan redde liv i et av landets mest sårbare og isolerte
lokalsamfunn. Hvis årsaken handler om organisering eller prioritering, må man
finne løsninger i stedet for å legge ned.
Vi
har de siste årene sett hvor viktig lokal kapasitet er når avstander blir store
og hjelp utenfra tar tid. Den vandrende blodbanken er et viktig tilbud og et
godt eksempel på desentralisert beredskap som er tilpasset lokale forhold.
Nettopp derfor burde ordningen videreutvikles i stedet for å avvikles.
Jeg
forventer at Helse Nord nå kommer på banen med en tydelig begrunnelse for
beslutningen. Og jeg håper at både lokalbefolkningen, helsepersonell og
politiske miljøer sier tydelig fra om at dette er en ordning vi ikke har råd
til å miste.
Har du noe på hjertet, eller vil du fortsette denne debatten? Vi tar gjerne imot leserinnlegg og kronikker på post@svalbardposten.no.