DEBATT:

Veien videre for Bjørndalsveien

Min prioritet er å holde levekostnadene nede for husholdningene i Longyearbyen. Det prinsippet står fast.

Bjørndalsveien er i dårlig forfatning. Longyearbyen lokalstyre har vurdert at dersom de skal overta private veier, som Bjørndalsveien, må veigebyret for vanlige folk økes med rundt 30 prosent.
Publisert

Dette er skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er bra at det er engasjement rundt veiene våre i Longyearbyen. Meg bekjent er hyttefolket her både fornuftige og greie folk, så merkelapper som «fæle og slemme» får stå helt for Pedersens egen regning. Jeg deler heller ikke Pedersens vurdering om at det er uprofesjonelt å basere beslutninger på fakta og sørge for at helheten blir ivaretatt.

Neste uke skal rammene for fremtidig veidrift diskuteres i Teknisk-, miljø- og næringsutvalget (TMNU). Vurderingene som administrasjonen har gjort viser at dersom Longyearbyen lokalstyre skal overta private veier som Bjørndalsveien, må veigebyret for vanlige folk i byen økes med om lag 30 prosent - altså, over 2000 kroner. Min prioritet er å holde levekostnadene nede for husholdningene i Longyearbyen. Det prinsippet står fast.

Vi jobber i disse dager med strategien for hvordan det nye besøksbidraget skal brukes. Her har vi fått snudd statens opprinnelige krav, slik at midlene nå skal gå til fellesgoder i lokalsamfunnet. 

Jeg håper Pedersen og andre interessenter vil opptre konstruktivt i denne prosessen, og jeg ønsker konkrete innspill til hvordan besøksbidraget kan brukes til å sikre tilganger til gode naturområder for både fastboende og reiseliv hjertelig velkommen.

Har du noe på hjertet, eller vil du fortsette denne debatten? Vi tar gjerne imot leserinnlegg og kronikker på post@svalbardposten.no. 

Powered by Labrador CMS