DEBATT - Bjørdalsveien:
Er det uproblematisk for LL om hytteeierne etablerer bom?
Bjørndalsveien slik den ser ut i mai 2026.
Foto: Anna Stjern
Dette er skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Viser til tilsvar fra Longyearbyen lokalstyre (LL) og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) i forbindelse med ansvarsforhold knyttet til Bjørndalsveien.
- Mener politikere og byråkrater i fullt alvor at det er private hytteeieres ansvar å holde veinett som leder frem til kritisk statlig infrastruktur, åpent?
- Det fremstår ubegripelig at et årlig veivedlikeholdsgebyr på 7.200 kroner ikke også innbefatter Bjørndalsveien. Hvorfor?
- Mener LL at da ansvarsavtalen ble revidert i 2022, og LL og NFD/SNSK fraskrev seg vedlikeholdsansvaret de allerede hadde, så var det lovlig å lempe ansvaret over på private hytteeiere, som verken var en del av avtalen eller til stede på møtet?
- Bjørndalsveien benyttes i liten grad av hytteeierne selv, men i meget stor grad av kommersielle aktører, lokalt reiseliv samt innbyggere i Longyearbyen for rekreasjon og naturopplevelser. Dette er en stor forskjell fra private veilag på fastlandet. Hvorfor skal det da opprettes et privat veilag når LL er ansvarlig for all infrastruktur, og allerede inndriver og administrerer et veivedlikeholdsgebyr?
- LL snakker stadig om incentiver for å stimulere til, og øke bolyst. Tenker LL at denne stimuleringen er vellykket når private aktører, i tillegg til det hårreisende veivedlikeholdsgebyret og andre høye utgifter, også må betale tusenvis av kroner for å finansiere vedlikeholdet av Bjørndalsveien?
- Svalbardloven sier eksplisitt at LL er ansvarlig for infrastruktur i og rundt Longyearbyen. Hvordan kan LL da hevde at flere veier i området er private?
- I og med at LL hevder at veien er privat, ønsker flere hytteeiere å etablere en konvensjonell bom, som kun hytteeierne har tilgang/nøkkel til. Vi antar at det er uproblematisk for LL?
Har du noe på hjertet, eller vil du fortsette denne debatten? Vi tar gjerne imot leserinnlegg og kronikker på post@svalbardposten.no.