DEBATT:

Nå starter fremtiden på ordentlig – og den må bygges av menneskene som ønsker å bli

Det private næringslivet er helt avgjørende for fremtiden vår her i Longyearbyen.

Håvard Helmersen (H) foran gruvebus-statuen på torget.
Publisert Sist oppdatert

Dette er skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Redaktør Line Nagell Ylvisåker skriver sterkt og viktig om slutten på en æra. Gruvebusen har hatt sitt siste skift. Gruvedriften er over. En epoke for Longyearbyen og Norge er avsluttet. Men der noen ser slutten på fundamentet, ser vi i Svalbard Høyre starten på noe nytt. 

Gruvehistorien vår skal vi bære videre med stolthet og respekt inn i fremtiden. Vi må minne oss selv på at vi alle sammen er her i dag nettopp på grunn av gruvedriften. Gruvene bygde Longyearbyen. De skapte arbeidsplasser, fellesskap og norsk tilstedeværelse på Svalbard gjennom generasjoner. Men historien kan ikke være et anker som holder oss fast når verden rundt oss endrer seg. Nå må vi bruke styrken fra fortiden til å bygge fremtiden. 

Longyearbyen skal fortsatt være et robust norsk familiesamfunn. Det krever mer enn gode intensjoner fra myndighetene i Oslo. Det krever arbeidsplasser, investeringer og bedrifter som faktisk ønsker å satse her, også når forholdene er krevende. 

Det er derfor det private næringslivet er helt avgjørende for fremtiden vår her i Longyearbyen. 

Det som nå skjer i Longyearbyen, er mer enn en fysisk ombygging av byen. Det handler om fremtiden til samfunnet vårt. Hus skal refundamenteres, renoveres, rives og bygges opp igjen, men samtidig må vi bygge videre på det som gjør Longyearbyen til et unikt sted å leve. Det er et stort ansvar, men også en stor mulighet. 

Store Norske Boliger planlegger å rive fem brakkebygg og sette opp ti nye blokker i Vei 232. Prosjektet er et av flere som skal gjennomføres i tiden framover.

For Svalbard Høyre handler dette om mer enn bare bygg og infrastruktur. Svalbard Høyre mener at utviklingen av Longyearbyen må skje i tett samarbeid med innbyggerne. Flere må få eierskap til retningen byen tar. Det krever åpne prosesser, reell medvirkning og politiske diskusjoner der ulike syn får brytes mot hverandre for å finne de beste løsningene for lokalsamfunnet. 

Samtidig må vi tørre å prate om ubehageligheter og uenigheter slik at alle aspektene blir synlige ute i det offentlige rom. Samtidig vet vi at mange av de avgjørende rammene fortsatt blir satt i Oslo. Nettopp derfor er det viktigere enn noen gang at Longyearbyen har sterke og tydelige stemmer som løfter frem de lokale behovene inn mot nasjonale myndigheter. Svalbard Høyre arbeider hver dag for å sikre at beslutninger som tas i Oslo, tar hensyn til hverdagen, utfordringene og mulighetene her i Arktis. 

Vi må våge å løfte blikket som Line skriver, også når endringene er krevende. Longyearbyen kan ikke bli stående fast mellom fortid og fremtid. Byen må utvikles som et moderne, robust og attraktivt familiesamfunn, men med boliger folk har råd til, stabile helårlige arbeidsplasser, gode tjenester og rom for både næringsliv, forskning og kultur. 

Noen av Longyearbyens sterkeste kulturkrefter på scenen under festforestillingen i kulturhuset i anledning Svalbardtraktatens 100 årsjubileum. Kultur er viktig for bli- og bolyst.

Privat næringsliv er noe av det viktigste vi har på Svalbard som bidrar til kompetanse, gjennomføringsevne, investeringsvilje, beredskap og vilje til å bygge samfunnet videre. Når mye av infrastrukturen i Longyearbyen nå må fornyes, er det ikke nok med planer og utredninger. Noen må faktisk gjøre jobben. Noen må bygge boligene, noen må legge vann, avløp og fjernvarme, noen må legge strøm inn i boligene, noen må male boligene, noen må håndtere logistikken, noen må gjøre grunnarbeidet og noen må vedlikeholde veiene. Der spiller lokale aktører en nøkkelrolle. 

Det handler ikke bare om økonomi. Det handler om suverenitet, samfunnsbygging og beredskap. 

Svalbard Høyre mener fremtidens Longyearbyen ikke nødvendigvis trenger flere bein å stå på, men å bygge videre på det vi har for å stå bedre rustet for fremtiden og endringene som kommer. Reiseliv, forskning og romvirksomhet er viktige satsinger, men de kan ikke stå alene. Vi trenger også sterke entreprenør- og industrimiljøer som skaper stabile arbeidsplasser året rundt og opprettholder norsk aktivitet i Arktis. 

Når folk velger å bosette seg her med familie, er det fordi de ser muligheter for arbeid, trygghet og fremtid. Da må vi føre en politikk som gjør det attraktivt å investere, etablere seg og bli værende. Vi må heie fram dem som tar risiko, skaper verdier og bidrar til lokalsamfunnet. 

Longyearbyen bygges ikke videre av staten alene. Byen bygges av menneskene som bor her, av frivilligheten, av familiene og av bedriftene som velger å satse på Svalbard. 

Longyearbyen bygges av menneskene som bor her, skriver Helmersen.

Nå starter ikke bare en ny tid. Nå starter kampen om hva slags samfunn Longyearbyen skal være i fremtiden. Da trenger vi både historisk bevissthet og fremtidstro. 

Svalbard Høyre mener vi må møte denne tiden med optimisme, ikke avvikling. Med investeringer, ikke stillstand. Og med tro på at norske arbeidsplasser og lokalt næringsliv fortsatt skal være ryggraden i samfunnet vårt og som bidrar til bo- og blilyst. 

For fremtiden til Longyearbyen kommer ikke av seg selv.

Den må bygges av menneskene som ønsker å bli her.

Har du noe på hjertet, eller vil du fortsette denne debatten? Vi tar gjerne imot leserinnlegg og kronikker på post@svalbardposten.no. 

Powered by Labrador CMS