– Her på Svalbard kjenner vi ekstra godt til betydningen av ansvar, tillit og fellesskap
Sysselmester Lars Fause var årets hovedtaler.Foto: Tare Reklev Øverbø
Lars fauseLarsfauseSysselmester
Publisert
Denne talen ble holdt på torget i Longyearbyen 17. mai.
Kjære
alle sammen – kjære barn, kjære voksne, kjære Svalbard‑venner. Gratulerer med
dagen!
I
dag feirer vi 17. mai – Norges grunnlovsdag. En dag fylt av flagg, is,
barnetog, musikk og glede. En dag der vi samles på tvers av alder, bakgrunn og
hverdag. Vi gjør dette også for minne hverandre på hva vi har, og hvem vi er.
Vi
lever i en urolig og lite forutsigbar tid. Den store verden rundt oss preges av
krig, konflikt og usikkerhet. Nettopp derfor, betyr dagen i dag ekstra mye.
Annonse
Sysselmesteren gikk først i toget og ønsket byens befolkning gratulerer med dagen.Foto: Tare Reklev Øverbø
17.
mai handler ikke bare om fest, men først og fremst om frihet, demokrati,
menneskerettigheter og samfunn. Det handler om retten til å si hva vi mener, om
retten til å være i fred, om retten til
å leve livene våre som vi selv ønsker, alt i respekt for hverandre.
Ytringsfrihet, demokrati, menneskerettigheter, tillit og fellesskap er ikke
selvfølgeligheter. Det er verdier vi må ta vare på – hver eneste dag.
Her
på Svalbard kjenner vi ekstra godt til betydningen av ansvar, tillit og
fellesskap. I august i fjor markerte Svalbard 100 år som en del av Norge. Det
var en historisk milepæl. I 100 år har generasjoner med svalbardianere tatt
godt vare på øygruppen, og vi har holdt oss til forpliktelsene som påhviler Norge
gjennom Svalbardtraktaten.
Det
betydde mye for oss da Kongen og Dronningen besøkte både Bjørnøya og
Longyearbyen i jubileumsåret. Vårt kjære kongepar viste med dette et tydelig
tegn på tilhørighet, nærvær og omsorg for dette samfunnet.
Samtidig
står vi midt i et stort tidsskifte. Norsk gruvedrift på Svalbard er nå
historie. I nærmere 110 år har Store Norske, gjennom gruvedriften, vært en
bærebjelke i Longyearbyen. De har ikke bare hentet kull ut av fjellet – de har
også bygget et helt samfunn. For dette skylder vi Store Norske, og ikke minst
«Gruvebusen», stor takk og respekt. Nå går
stafettpinnen videre.
Store Norske og gruvebusen har gjort mye for Longyearbyen. Sysselmester Lars Fause takket dem for innsatsen.Foto: Tare Reklev Øverbø
Nå
er det opp til oss å ta ansvar for det helt grunnleggende: at vi har rent og
trygt drikkevann, en sikker og stabil energiforsyning, at vi har trygge og gode
boliger, at vi har trygge og gode arbeidsplasser.
Annonse
Mest
av alt handler tillit, i dag og i tiden som kommer, om å ta godt vare på
hverandre. Om å se naboen, kollegaen og klassekameraten. Om å ta vare på barna
og de unge, de som er fremtiden til Longyearbyen.
Vi
må fortsatt ha et mål om å bygge et solid og godt familiesamfunn – et sted der
det er godt å vokse opp, der folk ikke bare blir én vinter eller to, men velger
«å ta ett år til».
Familiesamfunnet
vårt er kanskje det viktigste virkemiddelet for norsk suverenitet og
svalbardpolitikk? Andre nasjoner hadde kanskje valgt å anlegge en stor
militærbase her, for å hevde suverenitet. Eller arrangert en militærparade – her
i dag – på nasjonaldagen?
Vi
hevder suverenitet ved å ha et robust lite samfunn her i Longyearbyen. Med
barnehage, skole, kulturliv, arbeidsliv, ja til og med feiringen til årets
russekull, alt i fredelig og hyggelig
sameksistens. Og, vi feire nasjonaldagen, med folkefest og barnetog.
La
oss derfor feire oss selv, i glede og takknemlighet, for det vi har og hvem vi
er.
Sysselmesteroverbetjent Stein Olav Bredli og sysselmester Lars Fause sikret seg begge hver sin video av korpset da toget var kommet fram til skolen.Foto: Tare Reklev Øverbø
La
oss derfor vise dem – alle rundt oss og nede på fastlandet – med å gjennomføre
det beste og lengste 17. mai toget noensinne!