DEBATT: BJØRNDALSVEIEN
Jo, det er ansvarsfraskrivelse
Bjørndalsveien har skapt debatt i lang tid. Hytteeiere mener at staten bør ta ansvar for veien helt ut til tippen, og delegere ansvaret til Longyearbyen lokalstyre.
Foto: Anna Stjern
Dette er skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Selvsagt er det en
ansvarsfraskrivelse at Longyearbyen lokalstyre ikke erkjenner ansvaret det har
for Bjørndalsveien. Og åpenbart tjener det saken å endelig utfordre LL på dette.
Hytteeierne har brukt hundretusenvis av kroner fra egen lomme opp gjennom årene
på å vedlikeholde veien for samtlige trafikanter i Longyearbyen. De alle
fleste, kanskje med unntak av lokalstyrets nestleder Jo Gytri? skjønner at
hytteeierne alene ikke er interessert i å betale for at samtlige trafikanter i
Longyearbyen kjører «gratis» på Bjørndalsveien. Her må alle bidra. Det skulle
vel bare mangle med den eksplosive økningen i trafikkvolum vi ser fra kommersielle
og private aktører.
At nestlederen i lokalstyret i sitt debattinnlegg om veien benytter splitt og hersk-teknikk, der han argumenterer med at de «fæle og
slemme» hytteeierne vil være årsaken til at veigebyret vil bli cirka 1.000
kroner dyrere for alle hvis ikke hytteeierne vedlikeholder veien selv, faller
på sin egen urimelighet og uprofesjonalitet. Det er vel nesten så man ikke tror
det man leser.
At statlige selskaper med infrastruktur i området ikke har henvendt seg
til LL, kan umulig være veldig vanskelig å forstå? Det er enkelt og greit fordi
veien i alle år har vært kjørbar på grunn av privat finansiert vedlikehold. Men hva om den ikke blir det i fremtiden, og de nye fiberkablene som vil
krysse veien og området til høsten krever vedlikehold som følge av feil,
mangler eller sabotasje?
Det er lov å være i forkant og ta ansvar. Det er som oftest svært god
politikk.
Jeg er usikker på hvilken «politisk velvilje» Gytri sikter til når det
gjelder vedlikeholdet av Bjørndalsveien, og hans tilsvar synliggjør vel det
diametralt motsatte. Nemlig at mine «sutrete innspill vil torpedere» denne
påståtte politiske velviljen. Dette oppfattes også som et forsøk på
hersketeknikk, som i høyeste grad ikke danner noe grunnlag for et godt og
konstruktivt debattklima.
Hva om Gytri heller applauderte spørsmålene som ble stilt, og inviterte
til møte og eventuell idédugnad om Bjørndalsveien? Da hadde det luktet
profesjonalitet, respekt og integritet av ham.
Ps: I møtet hytteeierne hadde med NFD og LL i fjor, var ikke politikere
fra lokalstyret til stede.
Vel, jeg håper at LL og Gytri tar utfordringen, spiller på lag, og
inviterer hytteeierne inn til dialog om utfordringene som er beskrevet.
Å øke bensin- og dieselprisene er jo et veldig godt forslag man kan
diskutere videre, og ikke minst å kunne benytte deler av et eventuelt besøksbidrag
til formålet.
Har du noe på hjertet, eller vil du fortsette denne debatten? Vi tar gjerne imot leserinnlegg og kronikker på post@svalbardposten.no.
LES OGSÅ: