Lengde 89 meter, bredde 18 meter, 3700 dødvekttonn. Fartøyet er bygget ved det norske verftet Havyard AS. Eier er selskapet Fafnir, etablert av islendingen Steingrimur Erlingsson. Remøy Management AS har kontrakt med Sysselmannen om drift av «Polarsyssel». «Polarsyssel» skal gå i farvannene rundt Svalbard og gjennomføre både redningsoppdrag, miljøovervåking og oljevernberedskap. Kan ta ned helikoptre opp til Super Puma-størrelse. «Polarsyssel» er spesialtilpasset til å håndtere de utfordringene som Sysselmannen vil stå overfor. «Polarsyssel» vil være i Sysselmannens tjeneste i seks måneder pr sesong (mai – november) fra 2014. I vinterhalvåret skal fartøyet brukes til andre formål, f. eks. i offshore. Kontrakten løper i første omgang fram til 2020. Sysselmannen har deretter opsjon for forlengelse i to pluss to år fram til 2024.
Skipet har:
Isklasse 1B Clean Design – det nyeste innen miljøteknologi Flyttbart helikopterdekk Vinsj for nødslep av andre fartøy Utstyr som kan brukes til å slokke branner i en avstand av 120 meter Avansert oljevernutstyr Avansert manøvreringsteknologi Kapasitet til å ta et stort antall nødlidende om bord Velutstyrt sykelugar Infrarødt og optisk søkekamera for søk av personer og oljeutslipp Mulighet for landstrøm for å begrense utslipp og støy når fartøyet er ved kai i Longyearbyen Lugarplass til 21 passasjerer, kapasitet til 35 dagpassasjerer Et mannskap på ni
Kilde: Sysselmannen
Noen måneder etter planen ankom Sysselmannens splitter nye tjenestefartøy Longyearbyen torsdag.
Annonse
«Polarsyssel» skal døpes på gammelkaia lørdag formiddag av tidligere sysselmann-jurist Inger Aarvag Stokke, og med justisminister Anders Anundsen til stede.
Båten er bygd på Havyard-verftet i Sogn for rederiet Remøy Management AS. Rederiet har inngått kontrakt med Sysselmannen for de neste seks årene, med opsjon på fire år i tillegg.
Kontraktsummen er på 329 millioner kroner over ti år.