Mener begrensninger i størrelsen må diskuteres

Stortingspolitiker Arne Nævra (SV) har lang fartstid på Svalbard. Nå vil han få Stortinget til å se på beredskapssituasjonen for den økende cruisetrafikken i norske farvann.

ØNSKER GRENSER: Arne Nævra (SV) ser gjerne at det kommer størrelsesbegrensninger på skipene, og at rederidene betaler en større del av redningsarbeidet. I havna i Longyearbyen er han godt kjent, etter å ha vært guide på ekspedisjonscruise.
ØNSKER GRENSER: Arne Nævra (SV) ser gjerne at det kommer størrelsesbegrensninger på skipene, og at rederidene betaler en større del av redningsarbeidet. I havna i Longyearbyen er han godt kjent, etter å ha vært guide på ekspedisjonscruise.
Publisert

Etter Viking Sky-hendelsen i Hustadvika for en måned siden, har det blitt mer snakk om redningsberedskap igjen. Stortingsrepresentant Arne Nævra (SV), også kjent som naturfilmprodusent for NRK, har derfor fremmet et forslag på Stortinget. Det er fremmet sammen med SV-representantene Lars Haltbrekken og Olivia Corso Salles. I forslaget nevnes spesielt Svalbard.
– Vi er nødt til å regulere cruisetrafikken, særlig med tanke på bærekraft og sikkerhet. Svalbard er et såpass attraktivt reisemål at vi kan tillate oss det, sier Nævra til Svalbardposten.
Siden 1992 har han vært på Svalbard en rekke ganger, og han har også delvis vært guide på to ekspedisjonscruiseskip på Svalbard. Siden valget i 2017 har han vært heltids stortingspolitiker.
Nævra vil blant annet at rederiene øker bidragene sine når det skal betales for redningsaksjoner.
– Jeg tror bransjen trenger hjelp til å gå i riktig retning. Bransjen bør betale mer av kostnadene som kommer i etterkant av redningsaksjoner, kanskje gjennom et fond, sier han.
Han mener det er umulig å unngå å innføre begrensninger på størrelsen på skipene. Landstrøm er også et alternativ, men det vil kreve en del infrastruktur som Svalbard ikke har i dag.

– Næringen kan gå foran
Stortingspolitikeren nevner at Aeco (Association of Arctic Expedition Cruise Operators) kan være en aktør som går i den retningen SV foreslår. Daglig leder i Aeco, Frigg Jørgensen, forteller at kravene til søk og redning allerede er strengere på Svalbard enn på fastlandet.
– Her må alle aktører ha en søk- og redningsgaranti. Men jeg er helt enig i at næringen skal bidra også på andre måter, sier hun.
Når det gjelder søk og redning (SAR) har Aeco over tid jobbet opp mot hovedredningssentralen og Sysselmannen.
– Cruisenæringen er selv en veldig stor andel av redningskapasiteten på Svalbard, både teknisk og personellmessig. Det kan jo hende at cruisebåter kommer først til åstedet, sier Jørgensen.
Aeco har, sammen med hovedredningssentralen og den islandske kystvakten, de siste fire årene arrangert en SAR-øvelse og samling. Der har deltakelsen fra cruiseindustrien og arktiske redningstjenester vært stor. Organisasjonen er også med i det EU-finansierte Arcsar-samarbeidet, som én av syv norske partnere. Dette programmet jobber for å rette søkelyset på søk og redning i nordlige havområder nå som en stadig større del av havet er isfritt.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

190,-

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS