Strammer inn retningslinjene

Saken mot reiseselskapet og guidene etter døds­ulykken i Ymerbukta i sommer er henlagt. Likevel vurderer cruise­næringen å stramme inn retningslinjene for ferdsel ved bre.

«Polaris I»: Grands Espaces chartret «Polaris I» i sommer. Det var med dette skipet turistene var på cruise i sommer. Da ulykken skjedde, var de på sightseeing i gummibåter.
Publisert
Følger opp: Generalsekretær Frigg Jørgensen i Aeco.

Generalsekretær Frigg Jørgensen i Arctic Expedition Cruise Operators (Aeco) fortelle­r at de allerede i oktober, før de visste utfallet av saken, bestemte seg for å se på nye retningslinjer.

– Operatøren viste bilder og forklarte hva som hadde skjedd under ulykken. Vi bestemte oss for å se på en revidering av retningslinjene når det gjelder kalvende isbreer, spesielt med tanke på kalving i grunt vann og på land, sier hun.

Aeco tar sikte på å ha eventuelle reviderte retningslinjer på plass innen årets sesong.

Ingen tiltale

21. august i fjor døde en fransk kvinne i 40-årene etter at hun ble truffet av is da Esmarkbreen i Ymerbukta kalvet. En fransk mann i 70-årene ble skadet.

Ulykken skjedde da tolv turister og to guider var på sighteseeing med gummibåter ved fronten av breen.

Esmarkbreen kalvet ned på tørt land, og på grunn av vekten og spennet i isen, ble det nærmest en eksplosiv effekt.

– Isen ble kastet rett ut i stedet for ned i sjøen, sier assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim.

Turen ble arrangert av det sveitsiske selskapet Grands Espaces som chartret skipet «Polaris I», og dro på gummi­båttur ut fra den.

Saken mot guidene som førte gummibåtene er henlagt av Troms og Finnmark statsadvokatembeter på grunnlag av bevisets stilling. Det ble også konkludert med intet straffbart forhold for kapteinen av «Polaris I» og eieren av Grands Espaces.

Usikker på avstand

Assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim forteller at Syssel­mannen ikke vet sikkert hvor langt unna breen gummibåtene var. Flere vitner har forklart seg om avstanden.

– Vi har noen uttalelser som tyder på at de var omtrent 200 meter fra breen og lengre enn det. Samtidig har vi bilder som kan indikere at de var nærmere, sier Alfheim.

Etter ulykken i Hornsund i 2007, der et skip ble truffet av brottsjø og isklumper da Storbreen kalvet, ble det anbefalt at man bør holde en minimumsavstand på 200 meter fra brefronter.

Kalvet på land

I en studie fra Norsk Polarinstitutt (NP) blir det konkludert med at det er fare for direkte treff fra isbreen mellom 60 og 80 meter fra breefronten, der man har brehøyde på mellom 20 og 50 meter. Esmarkbreen ble målt til 34 meter. På grunn av bølger som kalvende breer lager, mener NP at faresonen bør utvides, og anbefaler en sikkerhetssone på 200 meter.

Alfheim forteller at kalving over land, som i Ymerbukta, ikke var vurdert da anbefalingene fra NP ble gitt. I sin anbefaling til statsadvokaten la Sysselmannen til grunn at gummibåtene var så langt unna Esmarkbreen at de var utenfor sonen for direkte treff.

– Når sikkerhetssonen på 200 meter er satt på grunn av fare for bølger, er det vanskelig å gi straff for direkte treff. Så er det slik at dette har skjedd, og personer ble truffet direkte. Det må vi ta med i hvordan vi skal gi anbefalinger i framtida, sier Alfheim.

– Målte avstanden

Aeco er glade for at saken fra i sommer er henlagt.

– Vi er glade for at ikke noe tyder på at Grands Espaces utviste uaktsomhet eller med overlegg satte passasjerene i en farlig situasjon. Men vi kommer ikke unna at er en trist ulykke. Vi er også glade for at operatøren har hatt gode rutiner, slik de skal. Ut over det må vi ta lærdom av en slik hendelse, sier Frigg Jørgensen.

Eier Christian Kempf i Grands Espaces ønsker ikke å kommentere statsadvokatens henleggelse av saken.

– Det vi er opptatt av, er de berørte familiene i Frankrike. Det er det vi konsentrerer oss om, skriver han i en epost til Svalbardposten.

Han forteller at selskapet har hatt strenge regler og rutiner siden 2001, og at de for eksempel måler opp 200-metersavstanden til brefronter. Det gjorde de også under ulykkesturen i sommer.

– Men vi diskuterer selvsagt nye regler både på bedriftsmøter og med Aeco, skriver han.

Powered by Labrador CMS