DEBATT: Helikopter-forhandlinger

Uriktig om tariffavtale

Et av to redningshelikopter på Svalbard.
Et av to redningshelikopter på Svalbard.
Publisert Sist oppdatert

Når våre gode kolleger i CHC Helikopter Service på Svalbard hevder de ikke har en tariffavtale, tar de feil. Vi i Norsk Flygerforbund har framforhandlet en god avtale som ikke bare gjelder våre egne medlemmer, men også de få pilotene som er organisert gjennom Parat.

En tariffavtale er viktig for å sikre forutsigbarhet, jobbtrygghet og ordnede forhold for den enkelte. Samtidig gir den ryddige forhandlinger, fordi en felles avtale regulerer lønn, arbeidstid og goder for alle ansatte. For å sikre seg blant annet mot at arbeidsgivere kan kjøre «splitt og hersk» og sette arbeidstakere opp mot hverandre, kreves det i utgangspunktet i loven at gruppen som krever en ny tariffavtale må utgjøre minst 10 prosent av arbeidstakerne. 

I dette tilfellet utgjør de langt færre, men har like fullt tilgang til alle fordeler, lønn og arbeidsbestemmelser som sine kolleger som er medlemmer i Norsk Flygerforbund. Nettopp fordi denne avtalen omfatter alle piloter i CHC.

Vi har alle det samme målet, vi ønsker ordnede forhold og en ryddig luftfart. Veien dit innebærer imidlertid at vi må forholde oss til noen kjøreregler, for å sikre at ting gjøres riktig.

Derfor sier loven at en gruppe arbeidstakere må utgjøre minst 10 prosent for å kreve egen tariffavtale. Men det betyr ikke at pilotene i dag ikke har en avtale, fordi tariffavtalen som i dag eksisterer mellom LO og NHO, like fullt gjelder for våre gode kolleger som ikke er medlemmer i Norsk Flygerforbund.

Powered by Labrador CMS