Arbeidsledige etter vel utført siste tokt

Mange er glade for at Norsk Polarinstitutt snart får en ny båt. Men mannskapet på FF «Lance» fortviler. De aller fleste blir stående uten jobb.

Fra venstre: Magne Laksehaug, Sebastian Ljungdal, Bjørnar Pedersen, Hans-Øystein Karlsen, Emil Øren og Tommy Hansen.
Fra venstre: Magne Laksehaug, Sebastian Ljungdal, Bjørnar Pedersen, Hans-Øystein Karlsen, Emil Øren og Tommy Hansen.
Publisert
Tillitsvalgt Tommy Hansen (i forgrunnen) losser Lance i Longyearbyen sist fredag. Når siste tur med Lance er over, mister han og de andre sjøfolkene på båten jobbene sine.
Tillitsvalgt Tommy Hansen (i forgrunnen) losser Lance i Longyearbyen sist fredag. Når siste tur med Lance er over, mister han og de andre sjøfolkene på båten jobbene sine.
FF «Lance» har vært eid av Norsk Polarinstitutt i 23 år, og seilt på oppdrag for samme institusjon i 36 år.
FF «Lance» har vært eid av Norsk Polarinstitutt i 23 år, og seilt på oppdrag for samme institusjon i 36 år.
Sist fredag var siste gang FF «Lance» la til kai i Longyearbyen. I november overleveres NPs nye forskningsfartøy, FF «Kronprins Haakon».
Sist fredag var siste gang FF «Lance» la til kai i Longyearbyen. I november overleveres NPs nye forskningsfartøy, FF «Kronprins Haakon».

Mange av de 20 sjøfolkene som har gått i turnus på FF «Lance» har nærmest tatt det for gitt at de skulle få jobb på den nye båten FF «Kronprins Haakon».

– Vi trodde det var en ren virksomhetsoverdragelse, men det er det ikke, sier Tommy Hansen.

Han er tillitsvalgt for sjøfolkene som er organisert i Fellesforbundet for Sjøfolk.

Svakt stillingsvern
FF «Lance» ble sjøsatt i 1978 og var først et kombinert selfangst- og fiskefartøy. Sjøkartverket overtok båten i 1981 og drev båten fram til 1994 da Norsk Polarinstitutt (NP) overtok fartøyet.

Tirsdag denne uken ankom FF «Lance» Tromsø, og avsluttet med det en 23 år lang tjeneste i eie av Norsk Polarinstitutt (NP). Det ble behørig markert at den trofaste sliteren kom tilbake fra sitt siste tokt i Arktis. Men for mannskapet var det ei feiring med en bitter bismak.

– Det er litt vanskelig å feire at båten tas ut av tjeneste, når man samtidig vet at det betyr at de aller fleste besetningsmedlemmene med dette er uten jobb, sier Hansen.

FF «Lance» er nå lagt ut for salg.

Få har fått jobb
FF «Kronprins Haakon» står fortsatt på verftet i Italia. Båten skal overleveres i november, og det er Havforskningsinstituttet (HFI) som skal drive båten, mens NP blir formell eier. Den gamle besetningen på FF «Lance» får ingen fordeler med tanke på de nye stillingene. De er ansatt i driftsselskapet Northshore AS, ikke staten gjennom HFI eller NP. Dermed dreier det seg ikke om en vanlig driftsovertakelse.

En del av mannskapet på FF «Lance» har søkt på jobber på den nye båten, men til nå er det bare to som har fått positivt svar.

– Hvis vi skal søke i det åpne arbeidsmarkedet er det omtrent umulig å få jobb, sier Hansen.

Krisen i offshorenæringa de siste årene har ført til stor arbeidsledighet blant sjøfolk. Til 40 stillinger på FF «Kronprins Haakon», for eksempel, er det kommet inn 2.300 søknader.

Må lyse ut
Ved juletider i fjor overtok Northshore AS driftskontrakten for FF «Lance» fra Troms offshore AS. Da fulgte bemanninga med båten slik at alle fikk jobb. Tommy Hansen skjønner ikke hvorfor det ikke skal være slik ved skifte av båt.

– NP eier den nye båten, og HFI fungerer nærmest som et bemanningsbyrå for FF «Kronprins Haakon». Jeg skjønner ikke hvorfor de ansatte ikke kan følge med, selv om det skiftes båt, sier han.

Per Nieuwejaar i HFI forklarer saken slik:

– Vi er pålagt å lyse ut alle ledige stillinger i staten og gi alle sammen like muligheter til å søke. Dermed har vi ikke anledning til å foreta internutlysninger. Alle som har jobbet på FF «Lance» har hatt samme mulighet som alle andre til å søke på de nye jobbene, og noen har søkt. Enkelte har fått jobb, mens andre ikke har fått det, sier han.

Ikke overdragelse
Nieuwejaar viser til at de ansatte i FF «Lance» aldri har vært ansatt i staten, og at det dermed ikke er snakk om en virksomhetsoverdragelse.

– Dersom vi hadde overtatt FF «Lance», så ville det vært en virksomhetsoverdragelse. Men de ansatte jobber i et kommersielt selskap med en kontrakt tilknyttet den spesifikke båten. Derfor har vi ingen forpliktelser overfor de ansatte i Northshore, sier han.

Stortingsvedtaket for å finansiere FF «Kronprins Haakon» hadde som forutsetning at både FF «Lance» og FF «Helmer Hanssen» skulle fases ut.

FF «Kronprins Haakon» eies av staten, og skal drives av staten. Staten har ingen ting med de private selskapene å gjøre, sier Nieuwejaar.

Trist
Administrerende direktør i NP, Ole Arve Misund, er veldig fornøyd med innsatsen til FF «Lance» gjennom 36 år.

– Både båt og mannskap har gjort en utmerket jobb gjennom mange år, og vi anerkjenner at vi kan miste en del kompetanse med at en del av mannskapene blir borte. Men jeg ønsker alle lykke til videre og håper at Northshore får nye oppdrag, sier han.

Nieuwejaar sier dialogen kunne vært bedre.

– Sjøfolkene har min dypeste sympati, og det er underlig at man ikke har snakket bedre sammen. HFI kommer til å lyse ut stillinger på andre båter i framtdien, og jeg vil oppfordre de som nå mister jobben om å søke, sier han.

Tenker på de unge
Administrerende direktør i Northshore, Østen Mortvedt, sier det per i dag ikke finnes jobb for de sjøfolkene som mønstrer av Lance.

– Men så snart vi får en annen båt å drive, vet vi hvem vi skal ringe. Det er et bra mannskap, som vi gjerne vil ha inn igjen når det blir muligheter for det, sier han.

Tillitsvalgt Tommy Hansen sier han skal klare seg selv om han mister jobben, men at det er andre som får det verre.

– Jeg har ikke gjeld å snakke om. En yngre kollega har akkurat kjøpt seg leilighet til over fire millioner kroner. Det spørs hvordan det går om han ikke finner seg jobb igjen, sier Tommy Hansen.

Powered by Labrador CMS