– Fargene var viktige da vi pusset opp

I tre måneder ble det pusset opp på Polarhotellet. Her ser du resultatet.

MYKT OG HARDT: – Vi har forsøkt å blande et industrielt inntrykk med myke elementer for å reflektere Svalbards industrihistorie, sier hotellsjef Krisztina Uzonyi.
MYKT OG HARDT: – Vi har forsøkt å blande et industrielt inntrykk med myke elementer for å reflektere Svalbards industrihistorie, sier hotellsjef Krisztina Uzonyi.
Publisert
ISBJØRN: Det eneste som er tatt vare på fra forrige utgave av lobbyen, er den utstoppede isbjørnen.
ISBJØRN: Det eneste som er tatt vare på fra forrige utgave av lobbyen, er den utstoppede isbjørnen.
PUBEN: Hotellet mener de har fått en stil på Barentz Pub som fortsatt gjør det til et sted der det er attraktivt å møtes, også for de fastboende.
PUBEN: Hotellet mener de har fått en stil på Barentz Pub som fortsatt gjør det til et sted der det er attraktivt å møtes, også for de fastboende.
FJELL: Skilleveggene i restauranten har samme profil som fjellene du ser ut av vinduet.
FJELL: Skilleveggene i restauranten har samme profil som fjellene du ser ut av vinduet.

– Dagens reisende har høye forventninger, særlig når de kommer til Svalbard, forteller Krisztina Uzonyi, sjef ved Polarhotellet.
Jordnære naturfarger møter deg når du kommer inn i det nyoppussede hotellet, som Uzonyi gjerne viser fram.
– Jeg er kjempefornøyd med hvordan det har blitt, sier hun, der hun står i den nye oppholdssonen innenfor lobbyen. Her får du kanskje byens beste hotell-utsikt. Selve utsikten er som før.
Hotellsjefen og teamet hennes er ivrige etter å få vist folk hvordan det har blitt.

Fargene viktige
Ellers er det ganske mye som er byttet ut - ny lobby, garderobe, pub, restaurant og oppholdsområder. Og på hotellrommene er det blant annet nye farger og dører. Isbjørnen i lobbyen står her fortsatt, men er vel det eneste fra den «gamle» lobbyen som er tatt vare på. Hemsen som tidligere var her, er fjernet for å gi en større romfølelse. Det er mange naturfarger i alle de nye rommene. Men ett sted har de fått inn en farge som du finner igjen i Longyearbyens fargeplan, og det er på de grønne veggene i lobbyen.
– Fargene var viktige da vi pusset opp, sier Uzonyi.
I konkurranse mot reisemål i hele verden, mener hun og Hurtigruten Svalbard, må man hele tiden kunne vise seg som trendy og moderne. Og om det for eksempel betyr at man forlater det arkitektoniske uttrykket man hadde tidligere, så er dette noe de gjør for å følge med på utviklingen i bransjen.
– Det var også viktig å ta med de autentiske elementene som representerer Svalbard, med berømte oppdagere og det fantastiske landskapet, sier hotellsjefen.
Hun understreker at de har et mål om at både restauranten og puben fortsatt skal være viktige møtesteder for lokalbefolkningen.

Innsyn til kjøkkenet
Hotellets storstue er oppholdsrommet - «loungen» - du kommer inn i etter å ha gått gjennom lobbyen. Det er inn hit blikket ledes med en gang du kommer inn i hotellet. Her skal folk kunne nyte utsikten, slappe av og få seg mat og drikke.
– Her har vi gjort om på rommet sånn at det kan være et sted å oppholde seg, ikke bare når man spiser middag, forteller hotellsjefen.
Et ekstra platå midt i rommet bidrar til å gi små grupper muligheten til å føle at de sitter for seg selv med den flotte utsikten. Og ikke langt unna er det bar og kjøkken.
– Vi har også åpnet opp slik at det er innsyn til kjøkkenet. Og på kjøkkenet har vi gjort helt om på menyen, sier Uzonyi.
Hun anbefaler noen av de nye asiatiske rettene de har der, en blanding av flere asiatiske kjøkken som kalles «asian fusion».
Arbeidene inne er ferdige, men ute pågår det fortsatt byggearbeider. Der reises det en ny fløy, som etter planen skal åpnes 1. september.

Powered by Labrador CMS