Momsrefusjon:

Snart kan butikkene på fastlandet få hele ansvaret

Skal du kjøpe større varer på nettet? Snart må nettbutikkene på fastlandet, eller du selv, sørge for at momsen blir fratrukket før store varer ankommer Svalbard.

MØBLER: Bring har fraktet veldig mange pakker med møbler i det siste, forteller de. Her håndterer Julian Ottosen møbler fra Ikea, et typisk vareparti som Sysselmannen skal attestere for at kjøperen skal få tilbake merverdiavgiften.
MØBLER: Bring har fraktet veldig mange pakker med møbler i det siste, forteller de. Her håndterer Julian Ottosen møbler fra Ikea, et typisk vareparti som Sysselmannen skal attestere for at kjøperen skal få tilbake merverdiavgiften.
Publisert
IKEA: Bring får mange leveranser fra møbelbutikker, som alle trenger attestering fra Sysselmannen. Dette partiet er fra Ikea.
IKEA: Bring får mange leveranser fra møbelbutikker, som alle trenger attestering fra Sysselmannen. Dette partiet er fra Ikea.
POSTEN: Anne Elisabeth Nielsen og kollegene hennes på postkontoret leverer ut tonnevis med varer som svalbardianere har kjøpt på nettet. I bakgrunnen står et lass som kom opp med siste båt.
POSTEN: Anne Elisabeth Nielsen og kollegene hennes på postkontoret leverer ut tonnevis med varer som svalbardianere har kjøpt på nettet. I bakgrunnen står et lass som kom opp med siste båt.

Det har lenge vært slik at hvis du skal kjøpe større varer fra fastlandet, ja da må Sysselmannen komme hjem til den enkelte for å dokumentere kjøpet. Deretter attesterer de et dokument som gir deg rett til å få tilbake momsen. Nå kan det bli slutt på dette.

– Vi sendte et brev til Tolletaten før sommeren, der vi ber om en prinsipiell avklaring på hva som ligger i definisjonen «reisegods», sier sysselmann Kjerstin Askholt.

Slik Sysselmannen oppfatter det nå, er «reisegods» ikke mer enn det du selv klarer å ta med deg på flyet. Alt som defineres som reisegods kan du få direkte attestert momsfradraget for ved å møte opp i skranken hos Sysselmannen. Større varer må derfor være fratrukket momsen før de forlater fastlandet.

Askholt forteller at de har fått en økende oppdragsmengde med momsattesteringer.

– Vi ønsker ikke å være vrange på dette, og skjønner at folk er fornøyde med den praksisen vi har hatt til nå. Men en avklaring er likevel nødvendig, sier hun.

Nå venter Sysselmannen på et avklarende svar fra Tolletaten, men de vet ikke hvor lang tid dette vil ta.

Grunnen til at praksis nå kan bli endret, er at privatpersoner ved flere anledninger har spurt Sysselmannen om hva som menes med «reisegods».

Ser et mønster

Det er ikke bare på Skjæringa de har merket at flere handler varer på nett, og vil ha det attestert. På postkontoret merker de at svalbardianernes bankkort oftere og oftere brukes i landets nettbutikker. Uformelt kaller damene bak postdisken seg byens største butikk, siden de leverer ut så mange pakker. Hver dag kommer det mange og henter varer de har ventet på.

– Vi legger merke til at de fleste bestiller varer fra butikker som trekker ifra momsen på forhånd, sier Oddny Slatlem, daglig leder ved postkontoret.

Svalbardposten møter henne på Posten noen timer etter at en ny forsyning med post har ankommet fra fastlandet. Det bugner i hyllene av pappesker. Netthandelen fører til at postkontor, ikke bare i Longyearbyen men i hele landet, har nok å gjøre.

– Vi har en maksgrense på 35 kilo for det som sendes med Posten. Større ting kommer med Bring-båten, opplyser Slatlem.

Ved Brings mottaksterminal i havna merker de også at folk er opptatt av momsrefusjon.

– Det er mange som har spørsmål om merverdiavgift, forteller Dinis Sitdikov.

Ute i varehallen håndterer kollega Julian Ottosen ett av mange varepartier med møbler de har mottatt i sommer. Med båten kommer det varer fra butikker som Møbelringen, Bohus og Ikea, forteller Sitdikov.

Kan løses enkelt

At de fleste handler i nettbutikker der man automatisk trekker ifra merverdiavgiften, sier noe om at det ikke er alle butikker som tar seg av denne oppgaven. Får Sysselmannen den avklaringen de forventer, må veldig mange butikker endre på betalingsrutinene sine. En butikk som har alt på stell, og som er populær blant svalbardianere, er Fjellsport.

– Vi har en ordning via Klarna. Taster du inn postnummeret til Svalbard så går det automatisk, får Svalbardposten vite når vi snakker med en tilfeldig utvalgt ansatt ved butikkens kundesenter. Her vet alle hva Svalbard betyr rent praktisk, og løsningen er altså enkel. Man taster inn postnummeret til Longyearbyen - 9170 eller 9171 - og linjen med merverdiavgift forsvinner fra handlekurven på nettet. Et eksempel til etterfølgelse for flere butikker.

Overgangsordning

Mens Sysselmannen venter på avklaring fra Tolletaten, fortsetter folk å handle både store og små varer fra fastlandet.

– Vi ønsker først en prinsipiell avklaring fra Tolletaten. Vi skal forsøke å ikke være vanskelige fram til vi får svar fra etaten. Og hvis folk er i tvil om noe, så må de bare kontakte oss for å få en avklaring på reglene, sier hun.

Askholt ønsker ikke å spekulere i hva den praktiske konsekvensen kan bli dersom butikkene få eneansvaret for å trekke fra momsen. Å snakke med netthandelsaktørene er ikke noe Sysselmannen har kapasitet til. Det får bli opp til andre etater på fastlandet å vurdere.

Powered by Labrador CMS