Taper stor andel av inntektene hvis fjordene stenges

- Dette vil ramme medlemmene våre hardt, sier lederen i Visit Svalbard. Næringen kommer med forslag de håper kan bidra til at fjordisen ikke stenges.

RAMMES HARDT: Renate Pedersen er dalig leder i Basecamp Explorer. Dersom fjordene stenges for trafikk, vil selskapets virksomhet og hytte ved Nordenskiöldbreen i perioder ikke kunne drives.
RAMMES HARDT: Renate Pedersen er dalig leder i Basecamp Explorer. Dersom fjordene stenges for trafikk, vil selskapets virksomhet og hytte ved Nordenskiöldbreen i perioder ikke kunne drives.
Publisert

Sysselmannen har sendt ut et forslag om en endring i forskriften om motorferdsel på Svalbard. Det kan bety at man stenger for trafikk på isen i en rekke fjorder. Årsaken er at myndighetene ønsker å skjerme isbjørn og ringsel for nærgående og oppsøkende skuterfølger.
I fjor innførte myndighetene en tilsvarende restriksjon fra 20. april til 1. juni. Av hensyn til reiselivsnæringen, valgte Sysselmannen å åpne for en begrenset trafikk. Det håper næringen kan skje i år også, og har sendt inn forslag om at man stenger fjordene om natta (se faktaboks).

Hindres å drive
- Når argumentet for å stenge er på grunnlag av at det er trafikk hele døgnet, og dermed ingen hvile for dyrelivet, så må jo kvelds- og nattestenging være en veldig bra løsning. Jeg stiller meg undrende til det hvis Sysselmannen avviser et så godt forslag som reiselivet da selv kommer med, sier Renate Pedersen til Svalbardposten.
Hun er daglig leder i selskapet Basecamp Explorer. I Adolfbukta ved Billefjorden driver de Nordenskiöldhytta. Dette er en av fjordene som kan bli stengt, men en smal korridor over til Pyramiden er foreslått holdt åpen for fri ferdsel. Ikke langt utenfor korridoren ligger selskapets hytte, og den er en viktig brikke i deres forretningsvirksomhet. Hytta utgjør en betydelig andel av overnattingskapasiteten deres, og byggingen av den ble i sin tid godkjent av Sysselmannen.
«Vi stiller oss undrende til at det åpnes en korridor med ubegrenset trafikk over til Pyramiden, som åpenbart tiltar nettopp når det er isbjørn i området», skriver de i sin høringsuttalelse til Sysselmannen.
Pedersen synes de rammes uforholdsmessig hardt, og synes det er merkelig at det er fri ferdsel like ved.
«En innstramming av trafikken over Billefjorden rammer derfor vårt selskap langt sterkere enn andre, tross at vi har en mer bærekraftig filosofi enn de fleste andre aktører», skriver de i høringsinnspillet sitt.
I fjor vår ble det innført ferdselsforbud på noen fjorder, blant annet på grunn av en hendelse ved Adolftbukta der noen kjørte bil etter en isbjørn.

Kommer med forslag
Nettopp den bærekraftige strategien til mange av reiselivsselskapene, mener næringen selv er et argument for at noen skal kunne ferdes på isen selv om det blir restriksjoner.
- Dette vil ramme oss hardt som næring. Derfor vil vi bli tatt med på råd, sier daglig leder i Visit Svalbard, Per Gunnar Hettervik.
Visit Svalbard liker ikke at regelendringen skjærer alle over en kam. Derfor har de sendt inn et høringsforslag de håper Sysselmannen vil ta hensyn til (se faktaboks).
- Ingen steder i verden har vi så strenge retningslinjer og miljøkrav for reiselivet som våre medlemmer har. Samtidig sliter næringen med å bli helårsvirksomhet, poengterer Hettervik.
Håpet er at Sysselmannens forslag kan være med på å flytte fokuset over til at man bør prioritere de seriøse reiselivsaktørene.

Flere forslag

• Sysselmannen vurderer å stenge Billefjorden, Tempelfjorden, Van Mijenfjorden og Storfjorden mellom Wichebukta og Domen. Forslaget hadde høringsfrist 20. februar.
• Visit Svalbard mener seriøse aktører bør få lov til å ferdes i de nevnte fjordene. De foreslår nattestengning fra klokka 19 til 09. De vil også ha tettere dialog mellom bedriftenes guider og miljøvernforvaltningen, for å få oppdatert informasjon om observasjoner ute i terrenget.
• Visit Svalbard mener nattestengning kan redusere det døgnkontinuerlige presset mot dyrelivet på isen, og håper dette kan avverge totalstenging av fjordene.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

10,- den første måneden, deretter 190,- per måned

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS