Seks til syv meter høye bølger knuste båten, og gjorde Simone til kaptein skuteløs

Bølger høye som et hus tok knekken på seilbåten til forskerne, nå står de skuteløse og erkjenner at operasjonen har gått fløyten.

ALT BLE SPOLERT: Simone Orlandini og Massimo Arcangeli fra Italia var to av mannskapet som var om bord i båten som kom i havsnød sør for Sørkapp på Svalbard. Nå har hele ekspedisjonen deres blitt avlyst.
ALT BLE SPOLERT: Simone Orlandini og Massimo Arcangeli fra Italia var to av mannskapet som var om bord i båten som kom i havsnød sør for Sørkapp på Svalbard. Nå har hele ekspedisjonen deres blitt avlyst.
Publisert

– Plutselig kom det en bølge som var seks-syv meter høy. Det var som et hus som kom mot oss. Da ble det fremste roret ødelagt, sier Simon Orlandini, til vanlig jobber han i Tyskland som filmprodusent.

Nå er han en av dem som var i mannskapet til den nederlandsk-registrerte båten «Meloria» som den 2. august kom i havsnød like sør for Sørkapp på Svalbard.

I starten var det snakk om at de hadde ødelagt seilet, og fått motortrøbbel, men historien Orlandini, som nå sitter igjen i byen sammen med Massimo Arcangeli, forteller er litt annerledes.

Storm

– Det blåste opp til storm, og bølgene var tre til fire meter høye. Ikke et vær som burde lage problemer for oss, men vi ønsket å komme oss litt nærmere land for å få litt le, sier italieneren.

De søkte mot land, men kom ikke nært nok før bølgene plutselig stod foran dem som en vegg.

– Da roret ble ødelagt kontaktet vi Sysselmannen for å få hjelp. Først plukket de opp de fleste av mannskapet, men vi greide ikke å få kontroll på båten igjen, sier Orlandini.

For mens de forsøkte å manøvrere fra reserveroret bak på båten, ble de truffet av en ny stor bølge. Denne skal, ifølge mannskapet, ha slått inn bak på båten – og ført til at batteriet ble vått og kortsluttet.

Tok fyr

– Da begynte det å ryke, noe fælt. I tillegg smeltet det også hull på et rør. Om det var et slag fra en bølge, eller om det var brannen fra batteriet som gjorde det, vet vi ikke. Da mistet vi all elektrisitet på båten, sier Orlandini.

Kaptein skuteløs
Kaptein skuteløs

Det ble besluttet at alle skulle forlate båten, og de ryddet ned det nødvendige og tok med de papirene som var nødvendige. Så ble de fisket opp fra en livbåt av sysselmannshelikopteret.

Og der strandet hele toktet de hadde planlagt.

For det var ikke bare seiling til Longyearbyen som stod på timeplanen. Mannskapet som seilte båten fra Rostock i Tyskland telte åtte, i Longyearbyen skulle syv til mønstre på. Så ventet et forskningstokt nordover til 80 grader nord.

Frivillige

– Vi hadde med mye utstyr, og har jobbet mye med å gjøre båten klar til toktet, sier Orlandini, som også er president i World Arctic Fund.

For hele mannskapet som satte ut på turen, gjorde det som frivillige. Ingen mottok lønn for arbeidet de planla – snarere tvert imot. De brukte av egne penger til mat, drivstoff og andre utgifter.

– Vi har noen partnerer som hjelper oss med litt forskjellig, blant andre Bianca Jagger (konen til den verdenskjente rockestjernen Mick Jagger, journ.anm.). Men nå blir det ikke noe av toktet, sier Orlandini.

De to italienerne er de eneste som er igjen av de 15 som skulle delta. Etter at båten ble undersøkt av Sjøfartsdirektoratet, og de konkluderte med at båten ikke er sjødyktig, har de landet på at det blir for kostbart og krevende å skulle redde inn reisen.

– Vi rekker det rett og slett ikke. Det vil ta for lang tid å gjennomføre reparasjoner, selv om skadene ikke er så store, til at vi trygt kan legge ut på reisen vi hadde tenkt, sier Orlandini, som selv har vært på Svalbard mange ganger – blant annet i fjor sommer da han var med på å gå rundt med kamera for Google, for å samle inn informasjon til Google Earth.

Hva nå?

Dermed begynte sonderingen av hvilke alternativer de hadde med båten. Å reparere den i Longyearbyen er ikke et alternativ for eierne.

– Vi sjekket prisen for å få fraktet båten til Tromsø, så vi kunne fått den til reparasjon. Det vi ble fortalt var at det ville koste oss over en halv million kroner, sier den italienske seileren.

Dermed ble den planen vraket like fort som den kom opp, i stedet forsøker de nå å selge båten.

– Vi mener det er mange som kan få en båt til en fin pris, om de har mulighet til å reparere den. Det er en båt med sengeplasser til 15 personer, og vi pusset opp hele båten i sommer, sier presidenten i det arktiske fondet.

Var verdt 2-3 mill.

Han drar frem telefonen, viser bilder av oppussingen, og hvordan de gjorde båten klar til å takle både kaldt vann og is. De siste bildene viser at de hadde båten på en gjennomgang hos et verksted den 10. juli. De gikk gjennom hele båten og verdsatte motorseileren til mellom to og tre millioner.

– Det har vært mye arbeid med den. Alt var byttet, og båten var i bra stand. Så det er skuffende og trist at vi ikke får gjennomføre den ekspedisjonen vi hadde planer om, men vi får prøve å legge nye planer for neste år, sier Orlandini, og forteller at han og hans italienske kollega blir i byen til de har funnet ut hva de skal gjøre med båten.

Powered by Labrador CMS