Graves også ut av elva

Brua på Museumsveien falt i Longyearelva i juni. Det samme kan skje med brua på Melkeveien, hvis ikke konstruksjonen blir forbedret.

Brua på Melkeveien er moden for utskifting.
Brua på Melkeveien er moden for utskifting.
Publisert

Etter at brua på Museumsveien kollapset i slutten av juni, har flere påpekt at brua lenger nord, på Melkeveien, heller ikke ser helt bra ut. Anders Ringheim i Sweco bekrefter at tilstanden ikke er den beste.

– Elvekrysningspunktet på Melkeveien er bygd på samme måte som den som falt ned på Museumsveien. Man ser setningsskader som skyldes at elva over tid har gravd ut grusen under fundamentene, sier han.

– Problempunkt

Sweco har fått i oppdrag å vurdere hvilken teknisk løsning som egner seg best for ny bru på Museumsveien i første omgang, og deretter på Melkeveien. Teknisk leder for infrastruktur i Bydrift, Håkan Eriksson, beskriver de to krysningene som problempunkter.

– I mange år har vi hatt problemer særlig med brua på Museumsveien, og sommerstid har vi sett oss nødt til å stenge forbindelsen i perioder. Vi vet at brua lenger nord er bygd over samme lest, og har derfor bedt Sweco vurdere hvilken løsning som er best. Brua på Melkeveien er litt humpete i endene, som kan skyldes setningsskader. Men jeg har ikke hørt at det skal være noen fare for at den skal falle ned enda i alle fall, sier Eriksson.

Planen i første omgang er å bygge ny bru på Museumsveien. På sikt ønsker også Bydrift å skifte ut brua på Melkeveien.

Anbefaler betongkulvert

Foreløpig er det ikke noen som kan svare på når arbeidet med å erstatte brua på Museumsveien kan starte. Tidligere er det anslått at arbeidet vil komme i gang i høst, og da vil det sannsynligvis bli brukt en løsning lik krysningen på Vei 600 (til flyplassen).

– Det er ei teknisk løsning som har vist seg å holde mye bedre. Krysningen som falt ned og den på Melkeveien består av flere rør, med en betongvegg som skal lede vannet under veibanen.

– Her oppe skal man være forsiktig med å si hvor gamle ting er, men jeg tror krysningskonstruksjonen på Vei 600 har stått der i nærmere 30 år, og den er fortsatt i god stand. Det er fordi det er en helstøpt betongkulvert som ikke lar seg grave ut på samme måte som rørløsningene, sier han.

Anders Ringheim legger til at kulverter av typen Sweco anbefaler vil ha større kapasitet i tider med mye smeltevann.

Powered by Labrador CMS