Hviletid for Longyearbyens busser
Kun et par av Longyearbyens tjue busser er for tiden i bevegelse. Resten venter på sommeren og strømmen av cruiseturister.
De fleste bussene som kjører rundt i Longyearbyen er kjøpt brukt fra et busselskap i Trondheim. Derfor er de utsmykket med motiver fra Trondheim.
Birger Amundsen
Longyearbyen er ikke som norske småsteder flest, heller ikke når det gjelder antallet busser i forhold til innbyggertallet. Pent regnet bør det være et halvt sete per innbygger, i overkant av 1.000 seter fordelt på 19 busser.
– Det er ei rolig tid nå utover. Det skulle absolutt vært mer trafikk, for å få utnyttet bussparken bedre, sier daglig leder Rune Moen i Svalbard Busservice AS, et av selskapene i LNS-gruppen.
Busselskapet er den største aktøren med sine 14 busser. Kai Edgar Trædal stiller med fire busser i sitt selskap Spitsbergen Buss. Kun to av hans busser er skiltet og godkjent av Biltilsynet.
1 måned digitalt abonnement
Digital måned
10,- den første måneden, deretter 203,- per måned
for 1 måned
Bestill her
1 år papir og digitalt abonnement
Komplett HELÅR.
2138,-
for 12 måneder
Bestill her
6 måneder papir og digitalt abonnement
Komplett halvår.
1215,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år digitalt abonnement
Digitalt helår
1600,-
for 12 måneder.
Bestill her
6 måneder digitalt abonnement
Digitalt halvår
950,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år komplett sør for Bodø
2578,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her
6 måneder komplett sør for Bodø
1435,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her