LL og Store Norske samarbeider:

Bygger nytt i havna

Longyearbyen lokalstyre (LL) og Store Norske skal bygge nytt terminalbygg i havna.

BEDRE OG BILLIGERE: De seks store offentlige aktørene i Longyearbyen skal etter planen tjene økonomisk på jobben Longyearbyen Havneeiendom skal gjøre.
BEDRE OG BILLIGERE: De seks store offentlige aktørene i Longyearbyen skal etter planen tjene økonomisk på jobben Longyearbyen Havneeiendom skal gjøre.
Publisert

Opprettelsen av selskapet Longyearbyen Havneeiendom AS har vært en dårlig skjult hemmelighet i flere måneder. Møter og dokumenter har vært unntatt offentlighet, men både byråkrater og politikere har offentlig snakket varmt om prosjektet.

Neste uke godkjennes det av politikerne. Også styret i Store Norske skal godkjenne avtalen før man setter i gang.

Longyearbyen lokalstyre (LL) og Store Norske vil eie hver sin halvpart av selskapet. Det skal «leie ut ett eller flere bygg som skal benyttes til havnelogistikk. I tillegg kan selskapet benyttes til andre utviklingsoppgaver i havneområdet», står det.

Men aller først må utleieobjektet bygges; et terminalbygg. Byggeprosjektet skal Store Norske stå for, ifølge avtalen, i tillegg til den den daglige driften.

– Longyearbyen Havneeiendom skal drive eiendommen. Logistikk-tjenestene skal profesjonelle aktører ta seg av, fra det nye bygget. Tanken er at det blir Store Norske-selskapet Pole Position Logistics, de er ihvertfall interessert, sier eiendomssjef Jan Myhre i LL.

50 PROSENT: Longyearbyen lokalstyre (LL) skal eie halvparten av det nye eiendomsselskapet i havna, Store Norske har den andre halvparten. Sistnevnte skal lede arbeidet med å sette opp et nytt terminalbygg, sier eiendomssjef Jan Myhre i LL.
50 PROSENT: Longyearbyen lokalstyre (LL) skal eie halvparten av det nye eiendomsselskapet i havna, Store Norske har den andre halvparten. Sistnevnte skal lede arbeidet med å sette opp et nytt terminalbygg, sier eiendomssjef Jan Myhre i LL.

Meningen er at LL og andre offentlige aktører på Svalbard, Statsbygg, Sysselmannen, Unis og Longyearbyen sykehus, skal tjene på nyetableringen.

LL viser til en studie fra forskningsinstituttet Sintef som konkluderer med at prosjektet vil kunne gi en «bedre, mer effektiv og mer økonomisk logistikk og transport» for de nevnte aktørene. De har inngått intensjonsavtaler om det fremtidige samarbeidet. Saken skal først behandles i havnestyret 2. juni og avgjøres endelig av lokalstyret.

– LL ser også et potensiale for å bruke det nye selskapet til videre utvikling av havneområdet, sier Myhre.

Powered by Labrador CMS