En grønn lastebil kjører kullet inn i fabrikkens lagerhall. Den er en av opptil 26 biler som er innom daglig. Foto: Tare Reklev Øverbø
En stor, grønn lastebil kommer kjørende inn på fabrikken.
Den er vesentlig større enn kullbilen til LNS Spitsbergen, som har fraktet kull fra Breinosa.
En grønn lastebil kjører kullet inn i fabrikkens lagerhall. Den er en av opptil 26 biler som er innom daglig. Foto: Tare Reklev Øverbø
Sjåføren tar en elegant sving og rygger bestemt bakover før han begynner å dumpe lasten han har med seg på planet.
Clariant får ikke lagre mer enn en viss mengde kull omgangen, med tanke på brannsikkerhet. Derfor kommer det stadig påfyll av kull hele dagen. Foto: Tare Reklev Øverbø
Flere tonn med tørt, fint, mørkt kull rasler ned og legger seg sammen med den allerede påbegynte haugen.
Det er kull fra Longyearbyen.
Thomas Koliwer i samtale med kommunikasjonsdirektør Martin Büllesbach. De har begge lang fartstid i Clariant. Foto: Tare Reklev Øverbø
– Så lenge jeg har jobbet her, har vi jobbet med kull fra Svalbard, forteller Thomas Koliwer.
Han er anleggssjef på Clariants fabrikk i Duisburg i Tyskland.
Clariants fabrikk i Duisburg, Tyskland. Foto: Tare Reklev Øverbø
Her har han jobbet i 33 år.
Snart må Koliwer og kollegene jobbe med et nytt kull.
Kullhauene på Hotellneset, juni 2025Foto: Tare Reklev Øverbø
Om to år er det slutt. Da får de siste lass fra Hotellneset.