Egen fraktbåt for cruiseskip:
Lager løsning for kai-kaos
Snart er det slutt på at turistene får selskap av gods, bagasje, forsyninger og søppel på Tender-kaia. Løsningen er et samarbeid med et fransk luksus-rederi.
ARBEIDSHEST: Fem meter bred og femten meter lang. Dette er den nye fraktbåten for cruiseskip på i havna. Båten er nå under bygging.
Illustrasjon: Longyearbyen havnevesen
– Vi slo til, sier havnesjef i Longyearbyen, Kjetil Bråten.
Han snakker om et forretningsforslag fra det franske rederiet Ponant i januar 2020. Deres nye luksusskip «Le Commandant Charcot», som er for dyp for kaiene i Longyearbyen, trengte en ny og bedre løsning for logistikk og delfinansierer en spesialbygget flytekai eller lekter, og en ny fraktbåt i en såkalt tender-tjeneste til havnevesenet.
– Idag går alt av forsyninger, drivstoff, avfall og passasjerer passasjerer til skip på anker over Tenderkaia. Det kan være litt kaotisk. Tender-tjenesten vil rydde opp i dette ved å håndtere alle forsyninger og logistikk og holde det adskilt fra passasjerene, forklarer havnesjefen.
1 måned digitalt abonnement
Digital måned
10,- den første måneden, deretter 203,- per måned
for 1 måned
Bestill her
1 år papir og digitalt abonnement
Komplett HELÅR.
2138,-
for 12 måneder
Bestill her
6 måneder papir og digitalt abonnement
Komplett halvår.
1215,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år digitalt abonnement
Digitalt helår
1600,-
for 12 måneder.
Bestill her
6 måneder digitalt abonnement
Digitalt halvår
950,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år komplett sør for Bodø
2578,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her
6 måneder komplett sør for Bodø
1435,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her