Skal hente mer fra hver cruisegjest
De fleste turistene kommer hit bare én gang. Da er de også villige til å bruke penger på Svalbard.
Det betyr lite hvor mange som kommer og hvor store skipene er, om de ikke legger igjen mer penger i butikkene, mener Børre Berglund.
Eirik Palm
I midten av juni er det første oversjøiske cruiseskipet ventet til Longyearbyen. Tendensen over tid er at skipene har blitt færre, men større. Rederiene er også i full gang med planleggingen av neste sommer, og her ligger det an til en nedgang sammenliknet med 2013, ifølge reiselivsnæringen selv. I 2015 trår også tungoljeforbudet i kraft.
Liten betydning
Store skip og tusenvis av turister betyr imidlertid ingenting dersom næringslivet og reiselivsbransjen ikke makter å få dem til å bruke mer penger på land. Det er et av budskapene til Innovasjon Norge og Børre Berglund, reiselivsrådgiver i eget selskap. I samarbeid med Svalbard Reiseliv hadde de i slutten av mai seminar i Longyearbyen.
– Svalbard er en «once in a lifetime-destinasjon». De fleste kommer én gang, og er villige til å bruke penger her, fastslår Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge.
1 måned digitalt abonnement
Digital måned
10,- den første måneden, deretter 203,- per måned
for 1 måned
Bestill her
1 år papir og digitalt abonnement
Komplett HELÅR.
2138,-
for 12 måneder
Bestill her
6 måneder papir og digitalt abonnement
Komplett halvår.
1215,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år digitalt abonnement
Digitalt helår
1600,-
for 12 måneder.
Bestill her
6 måneder digitalt abonnement
Digitalt halvår
950,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år komplett sør for Bodø
2578,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her
6 måneder komplett sør for Bodø
1435,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her