Denne skal heve helikopteret

Offshoreskip på vei mot Svalbard.

Skipet «Maersk Forza» (tidligere «Rem Forza») kommer til Longyearbyen for å bistå i hevet av det styrtede helikopteret.
Skipet «Maersk Forza» (tidligere «Rem Forza») kommer til Longyearbyen for å bistå i hevet av det styrtede helikopteret.
Publisert

Det er offshoreskipet «Maersk Forza» som kommer til Longyearbyen for å heve det russiske helikopteret.

Det ble endelig avgjort mandag. «Maersk Forza» eies av DeepOcean, og har de siste månedene vært i arbeid ved Goliat-feltet.

Skipet går nå til Hammerfest, hvor det skal ta om bord folk fra Havarikommisjonen, slik at de kan planlegge heveoperasjonen underveis.

– Skipet skal seile fra Hammerfest i morgen tidlig, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

Helikoptervraket skal heves og tas opp på skipet.

– Hvordan det skal gjøres, vil tilpasses underveis, når vi har mer informasjon. Vi får god hjelp fra russiske mannskaper til å bistå med det, sier Halvorsen.

Han legger til at havarikommisjonen samarbeider med folk som har god kjennskap til helikoptertypen og har vært med på tilsvarende oppdrag tidligere.

Søndag ble det bekreftet at vraket av det styrtede helikopteret var funnet på 209 meters dyp.
Søndag ble det bekreftet at vraket av det styrtede helikopteret var funnet på 209 meters dyp.

Helikoptervraket ligger på 209 meters dyp 2,2 kilometer fra Heerodden, like utenfor Barentsburg.

Til fastlandet
Når vraket er hevet, vil det bli sendt rett til fastlandet.

– Vi har ikke tatt stilling til hvor, sier Halvorsen.

Sender opptakerne til Moskva
Havarikommisjonen har nå fått bekreftet at det skal være opptakere om bord i helikopteret.

– Disse skal vi ta med til Moskva for å få lest dem av der. Vi håper de inneholder informasjon som lar seg lese av, sier Halvorsen.

En gruppe fra havarikommisjonen kom til Longyearbyen fredag. De har intervjuet en del folk, og har noen flere de skal snakke med.

– Der har vi et godt og viktig samarbeid med russiske myndigheter. Det fungerer helt utmerket, sier avdelingsdirektøren.

Et internasjonalt regelverk styrer luftfartsundersøkelser. Landet der ulykken skjer, blir undersøkelsesleder. Til undersøkelsesgruppa blir det oppnevnt flere representanter som fra helikopterprodusent, motorprodusent og vedlikeholdsoperatører.

Halvorsen forteller at folk fra den russiske havarikommisjonen er en del av etterforskningsgruppa i henhold til den internasjonale konvensjonen som bestemmer hvordan slikt arbeid skal foregå.

– Det gir dem tilgang på informasjonen vi sitter på, og så får vi lettere informasjon fra russisk side, sier Halvorsen.

Et russisk fly med 40 personer om bord, kom lørdag til Longyearbyen. Blant dem er det dykkere som skal bistå under heveoperasjonen.

Nytt strandsøk resultatløst
Kommunikasjonssjef Terje Carlsen hos Sysselmannen forteller at «G.O. Sars», «Polarsyssel» og kystvaktskipene «Barentshav» og «Senja» nå ligger i området ved det havarerte helikopteret. De kartlegger området med undervannsfarkoster og søker etter omkomne.

Representanter fra Sysselmannen, russiske mannskaper og Røde Kors har gjort strandsøk fra Trygghamna til Daudmannsflya på nordvestsiden av Isfjorden.
Representanter fra Sysselmannen, russiske mannskaper og Røde Kors har gjort strandsøk fra Trygghamna til Daudmannsflya på nordvestsiden av Isfjorden.

Mannskaper fra Røde Kors og fra det russiske flyet, som kom lørdag, har gjort strandsøk på nordvestsiden av Isfjorden fra Trygghamna mot Daudmannsøyra.

Det ble ikke gjort funn.

Powered by Labrador CMS