Stans i reservekraftverket:

En feil i styringssystemet mørkla byen i 1,5 time

Like før klokken 17 forsvant lysene i byen første gang. Klokken 18:26 kom lysene på igjen etter fire runder med av og på.

Mørklagt: Det ble ganske mørkt på Svalbardbutikken da byen ble mørklagt. De fleste kundene forlot lokalene. Bildet er tatt ett minutt etter at kyset gikk. Det automatiske dørene ut måtte skyves opp manuelt.
Publisert Sist oppdatert

Like før klokken 17 forsvant alle lys i byen. I flere runder gikk lysene av og på, før strømmen og lysene kom tilbake klokken 18:26. Lokalstyret opplyser på sine nettsider at strømforsyningen var stabil klokken 18:50.

At byen ble mørklagt skyldtes et utfall i reservekraftverket.

– Vi har i kveld hatt en blackout etter en planlagt stopp på kullkraftverket. Kraftverket var stanset for planlagt vedlikehold, men litt før klokken 17 i dag fikk vi problemer med reservesystemet, sier lokalstyreleder Arild Olsen.

– Skal bli bedre skodd

Utfallet på reservesystemet har ifølge Olsen skjedd på grunn av en feil på styringssystemet, som dermed også gjorde at vi opplevde at lysene gikk av og på i flere runder.

– Dette er en bekreftelse på at grepene vi gjør nå er rett. Vi vet det vil være utfall i ethvert driftssystem, derfor skal vi blant annet nå få på plass batteripakken for å bli bedre skodd i hverdagen og når vi har uønskede hendelser som det her, sier han.

Han mener også slike hendelser som det her bare understreker behovet for en energiomstilling.

– Hadde vi hatt et kullkraftverk vi visste ville levd problemfritt i mange år frem, så hadde vi kanskje ikke snakket så mye om en energiomstilling, og NVE som fagmyndighet ville heller ikke bidratt tungt som nå. Men forsyningssikkerheten til Longyearbyen er viktig fordi vi er ekstra sårbare her oppe. Dieseldrift er et kjent system verden over og det er ikke noe nytt vi skal drive med. Det er en trygg og god teknologi hvor det er mange med god kompetanse.

– Er et reservesystem

Et nytt styringssystem skal også ifølge Olsen allerede være bestilt til Longyearbyen som en del av energiomstillingen, men inntil videre sier han at det er mye god læring i denne typen stans, selv om slike hendelser ikke er ønskelige.

– Et viktig poeng er at dieselsystemet per nå er et reservesystem. Før vi har en permanent overgang til diesel, skal reservekraftverket bygges om og testes godt. Man stanser ikke kraftverket før man er endelig oppe og går, sier Olsen.

Sist det var stans i kullkraftverket var i juni. Den gang var det fyringskjelene som hadde kilt seg og dermed førte til stopp i kullkraftverket.

Også i november i fjor, var det stopp i kullkraftverket. Da skyldtes strømbrudded at det var blitt stopp i begge turbinene ved kraftverket, som den gang forårsaket et halvtimes langt strømbrudd.

Hodelykt: I kjent Svalbardstil stopper ikke mørket en ekte Svalbardianer.
Powered by Labrador CMS