Fly tok snarvei, måtte ta «strafferunde»

Derfor gikk SAS-flyet inn for landing to ganger søndag ettermiddag.

SAS-flyet tok en ekstra runde over Adventdalen søndag.
SAS-flyet tok en ekstra runde over Adventdalen søndag.
Publisert

Som observante lesere har fått med seg, tok SAS-flyet en ekstra runde over Adventdalen ved 14.30-tiden søndag.

Flyet, som kom fra Oslo via Tromsø, fulgte et charterfly fra hollandske Transavia inn mot Longyearbyen, men måtte øke avstanden til flyet foran seg før landing.

Les også: Han er ny sjef på flyplassen

Dermed ble det en ekstra runde under innflyvningen.

– SAS-maskinen hadde høyere hastighet enn Transavia-flyet, og da ble avstanden litt for kort til at de kunne gå inn for landing. Derfor tok de en nødvendig runde, forteller flyplassjef Carl Einar Ianssen.

Les også: – Dette tilhører sjeldenhetene

Ifølge flyplassjefen valgte piloten å ta en snarvei, som i tillegg til høyere fart var med på å gjøre at avstanden til flyet foran ble i korteste laget. Dette førte igjen til at de måtte fly en liten omvei.

Ianssen påpeker at det er helt udramatisk og ikke uvanlig. At flyene kommer så tett at det ene må vente er imidlertid ikke så vanlig på Svalbard.

– De har full kontroll, så det er ikke dramatisk. Men det er ikke så vanlig at vi har så tett med flyvninger her at de må ta en ekstra runde, mener Ianssen.

– Burde SAS-flyet forutsett dette og tilpasset farten tidligere?

– De hadde i hvert fall sluppet å ta en ekstra runde hvis de hadde senket farten tidligere, svarer Ianssen.

Les også: Denne flyturen gikk ikke helt som planlagt

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener at slike episoder skjer daglig på fastlandet.

– Det skjer hver dag på Gardermoen, sier Johansen og legger til det ikke er så enkelt som å si at SAS-flyet burde senket farten tidligere for å unngå «omveien».

Les også: Måtte sitte tolv timer i fly

– Det er flere ting som spiller inn, og det er normalt å ta en ekstra runde. Det skjer fra tid til annen. Spesielt der det er visuell innflyvning behøver man ikke å gå innom alle referansepunktene. Det avtaler man med tårnet. Sikkerhetsmarginene er store, og en prosedyremessig «go-around» er veldig vanlig.

Powered by Labrador CMS