Kaiarbeid i svarte natta

LNS Spitsbergen må banke ned spuntnålene på natta, siden arbeidet kommer i konflikt med flytrafikken.

Ny kai: Store Norske bygger ny kai på Hotellneset. Arbeidene utføres av LNS Spitsbergen og skal være ferdige til sommeren.
Ny kai: Store Norske bygger ny kai på Hotellneset. Arbeidene utføres av LNS Spitsbergen og skal være ferdige til sommeren.
Publisert
Dykker: Ved gammelkaia fjerner dykkerBjørn Pedersen (på land) fra Dykker Senteret i Tromsø og  maskinfører Kent Skjeltorp fra LNS Spitsbergen skrot.
Dykker: Ved gammelkaia fjerner dykkerBjørn Pedersen (på land) fra Dykker Senteret i Tromsø og maskinfører Kent Skjeltorp fra LNS Spitsbergen skrot.

Søndag kveld begynte LNS Spitsbergen å slå ned de første spuntnålene i grunnen ved kullkaia på Hotellneset. De lengste nålene er 24 meter, og når de skal slås ned, kommer krana i konflikt med inn- og utflygingsruta til flyplassen. Derfor foregår spuntingen på nattetid fra klokken 19 til 07.

– Grunnen til at det jobbes natt, er for å unngå stopp i arbeidet hver gang det kommer fly. Vi kan ikke kollidere med flyene, sier administrerende direktør Ann Pedersen i LNS Spitsbergen.

Hun legger til at det er et rødt lys i kranbommen, som markering for flyene.

Pedersen regner med at natt­arbeidet ved kullkaia vil pågå i to til tre uker.

Klagde på støy

Spuntingen foregår ved at det blir satt et stort lodd på spuntnåla. Loddet vibrerer og presser nåla ned i grunnen.

– De lengste nålene er 24 meter lange. Så blir de kortere og kortere, dess nærmere land vi kommer. Når vi begynner med de kortere nålene, kommer vi ikke i konflikt med flyene, sier Pedersen.

På «kjøp og salg-siden» på Facebook, har flere kommentert at de ble plaget av bråk natt til mandag, og konkluderte med at støyen kom fra arbeidene på kullkaia.

– Om noen lurer, er det greit å gå ut med informasjon om det vi holder på med, sier Ann Pedersen som forteller at hun ikke hørte noe selv.

Ferdig 1. juni

LNS Spitsbergen bygger den nye kaia for Store Norske, som skal laste kull fra den. I juni i fjor ble det for siste gang lastet kull over den gamle kaia på Hotellneset. Da var kaia i så dårlig forfatning at Store Norske mente det ikke lenger var forsvarlig å bruke den. I stedet ble Bykaia brukt til å laste kull.

Den nye kaia på Hotellneset skal være ferdig 1. juni.

– Så skal vi i tillegg forskale og støpe store klosser med pullerter til å feste trosser i, men det står noen gamle pullerter som kan brukes fram til de nye er ferdige, sier Pedersen.

Dette arbeidet skal gjøres i løpet av sommeren og høsten.

– Hvordan har det gått så langt?

– Det har gått rimelig greit, men det er alltid litt tilpasninger i starten, sier Pedersen.

Dykkere ved gammelkaia

Også gammelkaia skal bli ny. LNS Spitsbergen er i gang der også. Spuntnålene ligger klare, og dykkere var denne uken i vannet for å fjerne jernskrot som ligger nedenfor kaia. Da Svalbardposten ankom onsdag, ble det heist opp et gammelt bildekk og en pullert.

– Det er mye god Svalbard-historie her, sier dykker Bjørn Pedersen fra Dykker Senteret i Tromsø.

Han forteller at de blant annet har funnet en borekjerne.

– Men det er lite av nyere dato, sier han.

Ann Pedersen forteller at planen er å begynne spuntingen ved gammelkaia, så fort de er ferdige på Hotellneset. Hun er litt spent på hvor lett det er å få opp skrotet på bunnen. Nå fester dykkerne vaier og tau til gjenstandene, så blir de løftet opp av en gravemaskin.

– Vi vet ikke hvor store gjenstandene er, kan hende må vi gå over på en annen metode etter hvert, sier hun.

Spuntingen ved gammelkaia vil foregå på dagtid, ettersom arbeidene ikke kommer i konflikt med flygingen.

Gammelkaia skal kunne ta imot en båt 27. mai.

– Men vi blir ikke helt ferdige før uti juni, sier Ann Pedersen.

Powered by Labrador CMS