Nå må ”Lance” flyttes

Pakkingen av utstyr er i gang etter at forskningsskipet er presset ut av isen.

Pakkingen av utstyr er godt igang etter at "Lance" har blitt presset ut av isen.
Publisert
Prosjektleder Harald Steen og kaptein Olav Iversen vurderer seilingsruta før avgang fra Longyearbyen tidlig i januar.
Alt av camper og utstyr tas ned og blir satt opp på nytt når forskningsskipet igjen er på plass inne i isen.

”Lance” er nå ute i løs is, mer enn én måned før tiden, og kystvaktskipet ”Svalbard” er på vei for å bistå med å få forskningsskipet inn i isen igjen.

Tatt ned utstyr
”Lance” lå lørdag på 81,2 grader nordlig bredde, og lengre sør enn forrige helg, da forskere og mannskap første gang forberedte seg på å bryte opp. Lørdag formiddag var det laber bris fra nord, og skipet driftet sørover med en hastighet på 1,85 kilometer i timen.

- Vi har søkt og fått innvilget støtte fra KV ”Svalbard” om hjelp. Etter at kystvakta har satt av det påtroppende laget, går de nordover. I mellomtiden har det påtroppende laget tatt ned utstyr, så de burde være klare, sier prosjektleder Harald Steen til Svalbardposten.

Det har nettopp vært mannskapsbytte ombord på "Lance".

Norwegian Young sea ICE cruise (N-ICE2015) skal følge polisen fra “vugge til grav” og er det største prosjektet i sitt slag I norsk regi. Budsjettet er på 50 millioner kroner, og det ligger mye prestisje i det.

Steen er takknemlig for at KV ”Svalbard” stiller opp. Kystvaktskipet har isbryteregenskapene og baner vei for ”Lance” tilbake til utgangspunktet, som var 83,2 grader. Uten denne hjelpen ville forskningsarbeidet fått et lengre opphold.

LES OGSÅ: "Lance" presses ut av isen

Uflaks
Det var på 83,2 grader skipet lot seg fryse inn i isen i midten av januar. Isen drifter på grunn av vind, og planen var at skipet skulle være innfrosset fram til påske. Da var det antatt å være ute i iskanten, og etter et kort opphold i Longyearbyen er planen å gjenta innfrysingen i nye tre måneder.

Men forskerne har hatt uflaks med vindretningen.

- Vinden skyver ismassen, og det tar ikke mange timene fra vinden snur til også driften gjør det. Vi har vært uheldig med nordlige vinder i ukesvis, sier Steen.
Presset i isen gjør at driften sørover går fortere enn driften nordover, når vinden snur. Det blir dermed en selvforsterkende prosess.

Forflytningen gjør at forskningen får en pause på noen dager. Harald Steen sier det ikke får noen betydning for annet enn tidsseriene for snø og is.

- Det er synd at vi mister litt data, men det er ingen krise. Vi har i fire gode uker samlet viktige data på tilstanden til systemet, hvor ingen andre har data, sier han

I tillegg til overvåkningen av forholdet mellom is og snø, samler forskerne inn data for vær, atmosfæriske forhold og data fra selve polhavet.

Tirsdag skal ”Lance” være på plass inne i isen igjen.

LES OGSÅ: I Nansens kjølvann

35 kilometer på én dag
11. januar forlot RV «Lance» Longyearbyen med kurs for isen. 14. januar, på 83,2 grader nordlig breddegrad, lot det seg fryse inn, mens kystvaktskipet «Svalbard» satte ut sonarer i en radius på 20 kilometer rundt skipet. I tillegg satte mannskapet selv ut forskningssonarer rundt fartøyet og ulike laboratorier ble etablert på isen.

5. februar begynte skipet å drifte esørover med hastigheter på opptil 35 kilometer på én dag. Uværet forrige helg presset skipet norover igjen, men denne uka begynte skipet igjen å drifte sørover, og lørdag var det i prinsippet ute av isen.

Powered by Labrador CMS