Losbåtsaken i lokalstyret

Skal Longyearbyen lokalstyre forplikte seg til å levere losbåt-tjenester for Kystverket de neste ti årene? Det skal lokalstyret avgjøre tirsdag.

Første båt med offisiell statslos kom inn til Longyearbyen havn om morgenen 2. juli 2012, dagen etter at losforskriften for Svalbard trådte i kraft. Cruiseskipet «Aidacara» ble losdebutant. 
Kaptein Przemyslaw Kurc (t.v.) var godt fornøyd med hjelpen fra statslos Roy Arne Rotnes. Havnesjef Kjetil Bråten ønsker at de skal få jobben med å frakte losene til og fra skip.

Publisert

Det er store penger politikerne skal ta en avgjørelse om i spørsmålet om Longyearbyen lokalstyre (LL) skal kjøpe en losbåt for å frakte Kystverkets loser. Etter flere runder, skal saken endelig avgjøres tirsdag kveld.

En ny båt som tilfredsstiller kravene til Kystverket om frakting av loser vil koste rundt 16,5 millioner kroner som må finansieres som lån. I tillegg skal LL stå for mannskap til båten, som skal være i beredskap døgnet rundt for Kystverket fra 1. mai til 1. desember.

Avtaleutkastet sier at Kystverket til gjengjeld betaler lønn for, drift, faste kostnader som kaileie, årlig hoveservice og avskrivning av fartøyet i 10 år.

Se møteinnkallelsen med kontraktsforslaget mellom LL og Kystverket her!

Trenger flere

Under posten for lønn står det at Kystverket vil betale 1,3 millioner kroner i året.

– Vi har kalkulert med to stillinger for å fylle opp funksjonen. Tanken er at vi bemanner selv på høsten og våren, og så styrker bemanningen sommerhalvåret, sier havnesjef Kjetil Bråten.

Han legger til at hvor mange ekstra ansatte som trengs i sesongen kommer an på hvilken løsning de velger, det er ikke avgjort ennå.

Ifølge ham vil de 1,3 millioner kronene dekke lønnsutgiftene til tilbringertjenesten.

– Om behovet for ansatte øker, øker også inntektene fra Kystverket. Dette er et pluss for havna uansett hvordan vi snur og vender på det, sier han.

Noen av politikerne har også stilt spørsmål ved hvem som skal stille med bolig og bil til ekstra mannskaper i havna.

– Det har vi ikke tatt stilling til. Vi vil ha en prøveordning over to år og så se om vi trenger å ansette egne folk, eller om vi kan leie inn mannskaper som har eller skaffer seg bolig selv, sier Bråten.

Havna regner med å få mer enn 100 oppdrag for Kystverket ut fra Longyearbyen i år.

Uenige politikere

For to uker siden ble saken fremmet for politikerne i Administrasjonsutvalget. Politikerne gikk tre mot to inn for å anbefale lokalstyret å inngå avtalen. Høyres Geir Hekne mente at saken burde stoppes, og at Kystverket burde få beskjed om at LL ikke vil gå videre med saken.

– Vi har ganske mye lån allerede, og jeg synes denne investeringen vil føre til en høy lånebyrde for samfunnet. Prinsipielt mener Høyre at tilbringertjenesten ikke er en oppgave for LL. Det vil være å begynne med en tjeneste som går langt utenfor LLs planområde, sa Hekne.

Han fikk støtte av Kristin Furu Grøtting (Tf), mens Arbeiderpartiets tre medlemmer stemte for å gå videre med saken.

I lokalstyret har Arbeiderpartiet sju medlemmer, Høyre og Tf har tre hver, mens Konsekvenslista har to. Dersom Arbeiderpartiet svinger partipisken må alle representantene til de andre partiene stemme mot losbåt-forslaget.

Mener du LL skal ta investeringen i ny losbåt og inngå kontrakt med Kystverket om frakting av loser? Kommenter i feltet under.

Powered by Labrador CMS