Nytt helikopter til russerne

Convers Avia Airline håper det vil være i luften i løpet av tre dager.

Publisert
Helikopteret ble hengene under det russiske Illusjin-76-flyet mens mannskapene monterte hjulene.
Helikopteret ble hengene under det russiske Illusjin-76-flyet mens mannskapene monterte hjulene.

Transportflyet av typen Illusjin 76 landet rundt klokken 13.15 med et MI-8-helikopter i buken.

Helikopteret eies av Convers Avia Airline som flyr for det russiske gruveselskapet Trust Arktikugol i Barentsburg.

Helikopteret er av typen MI-8MTV med registreringsnummer RA-06156, og var et reservehelikopter selskapet hadde stående i Russland.

Ifølge assisterende direktør Dmitry Zhelyazkov i Convers Avia Airline er ikke helikopteret nytt, men er av samme klasse, har de samme motorene og er i henhold til russiske og internasjonale standarder for flyvninger i Arktis.

Utstyret er det samme som i helikopteret som styrtet.

– Har dere gjort endringer som følge av ulykken?

– Vi venter på resultatene fra undersøkelsen for å forstå årsaken til ulykken, og vil umiddelbart gjøre eventuelle nødvendige endringer når den er klar. Vi har styrket kontrollen på gjennomføring av flyvninger, trening av personell og vedlikehold av helikopter, men dette er generelle tiltak, sier Zhelyazkov.

Ifølge ham vurderer nå russiske myndigheter å kjøpe et helt nytt helikopter.

Convers Avia Airlines håper at reservehelikopteret vil være i luften innen tre dager.

Helikopteret i buken på det russiske Illusjin 76-flyet som ankom Longyearbyen i 13.15-tiden torsdag.
Helikopteret i buken på det russiske Illusjin 76-flyet som ankom Longyearbyen i 13.15-tiden torsdag.

Erstatter ulykkeshelikopter
Den nye maskinen erstatter helikopteret som styrtet i Isfjorden like utenfor helikopterbasen Kapp Heer 26. oktober. Åtte russiske menn bestående av et mannskap på fem og tre ansatte fra Russlands arktiske og antarktiske forskningsinstitutt er alle antatt omkommet. Bare én av de åtte er foreløpig funnet. Han lå 130 meter fra helikoptervraket på havbunnen like utenfor Heerodden.

Havarikommisjonen jobber nå for å finne årsaken til helikopterulykken. Ulykken blir også etterforsket av Sysselmannen.

Ny tillatelse
Convers Avia Airline fikk 22. desember i fjor tillatelse til å fly helikopteret av typen MI-8AMT med registreringsnummer RA-22312 for Trust Arktikugol ut 2017. Tillatelsen gjelder for flyvninger i tilknytning til Trust Arktikugols gruvedrift på Svalbard. De har ikke tillatelse til å fly for andre, hverken kommersielt eller ikke-kommersielt.

Luftfartstilsynet opplyser torsdag at Convers Avia Airline har fått tillatelse til å fly med det nye helikopteret MI-8MTV.
– Det er ikke satt noen nye vilkår i den nye tillatelsen utover det som har vært satt for tidligere tillatelser av denne typen. Siden man ikke vet grunnen til styrten, er det ikke på det nåværende tidspunkt noe grunnlag for å sette noen nye vilkår, sier juridisk direktør i Luftfartstilsynet, Nina Vindvik.

Tillatelsen gjelder ut året.

Sysselmannen har tidligere i år gitt Trust Arktikugol en generell tillatelse til inntil 30 landinger i Pyramiden i løpet av et år. Det for at trusten skal kunne ivareta infrastrukturen de har i den nedlagte gruvebyen.

Helikopteret ble transport med et Illusjin 76-fly. Det er samme flytype som fraktet de russiske letemannskapene til Longyearbyen da de bidro i søkeoperasjonen etter helikopterulykken.
Helikopteret ble transport med et Illusjin 76-fly. Det er samme flytype som fraktet de russiske letemannskapene til Longyearbyen da de bidro i søkeoperasjonen etter helikopterulykken.
Powered by Labrador CMS