Kjøpe brukt snøskuter?

Her er tipsene

Snøskuter står på manges handleliste ved flytting til Svalbard. Hva bør du se etter? Svalbardposten har hørt med ekspertene.

Karl Jonas Jensen jobber for Svalbard Snøscooterutleie AS og tipser om å sjekke beltet for slitasje.
Karl Jonas Jensen jobber for Svalbard Snøscooterutleie AS og tipser om å sjekke beltet for slitasje.
Publisert

Tips fra SSU og IGP for kjøp av brukt snøskuter

•Tilpass forventningene til prisen.

•Jo eldre, jo mer skader kan forekomme.

•Kjøp så nytt som mulig etter hva du har råd til.

•Kjøp snøskuter etter hva du skal bruke den til. Lange rolige, eller raske korte turer?

•Sjekk kjølevæske.

•Sjekk olje.

•Sjekk om sleider er slitt - og vær oppmerksom på minimumsmerket.

•Sjekk variatorreim og om det er ekstra variatorreim på skuteren. Reima skal være fin, ren, fri fra olje og ingen betydelige skader.

•Se over beltet. Er det tydelige skader og slitasje, eller er det helt og fint.

•Sjekk ski og styrestål. Med slitt styrestål (styrejern) blir det vanskeligere å styre skuteren.

•Sjekk at demperne fungerer. Løft eller dytt fronten på skuteren, og se at demperne går tilbake til normalstilling.

•Sjekk om eventuelle knapper på styret fungerer som de skal.

•Kan du se om skuteren har velta? Dette kan man se ved ytre skader, som sprekker i plastikk, sidepanel og vindskjerm.

•Sjekk at motoren er kald før du skal prøve å starte den. Da vet du at selgeren ikke har varmet opp motoren på forhånd.

•Prøvekjør alltid skuteren minst fem kilometer for å sjekke at alt fungerer som det skal.

•Spør selgeren om det er heftelse på skuteren.

•Ikke bli revet med på budrunder på Facebook.

I disse dager bugner Longyearbyens Facebook-grupper av brukte snøskutere til salgs. Om man tar en nøyere titt varierer både pris, merker og hva selgerne velger å ta med i beskrivelsen. Så hvordan skal man som uvitende skuterkjøper finne veien til drømmeskuteren i dette markedet?

Noen vil nok si at Svalbard og skutere er som hånd i hanske. Tall fra Sysselmannen og Statistisk sentralbyrå viser at det er flere registrerte skutere på Svalbard enn det er fastboende. Dermed kan det vel konkluderes med at snøskutere er svært populært.

Derfor har Svalbardposten vært i kontakt med Svalbard Snøscooterutleie AS (SSU) og Ingeniør G. Paulsen (IGP) for å få de beste tipsene om hva man bør se etter når man skal kjøpe brukt snøskuter.

SSU og IGP er de som selger nye skutere på Svalbard, i tillegg til at de har egne verksted. Selv om de jobber med forskjellige merker, gir de fortsatt samme tips om hva man bør sjekke om man skal kjøpe brukt skuter.

Styrestålet er festet under skien på snøskuteren.
Styrestålet er festet under skien på snøskuteren.
Dette er undersiden av skien som er foran på snøskuteren. Det er her styrestålet sitter festet.
Dette er undersiden av skien som er foran på snøskuteren. Det er her styrestålet sitter festet.
Sleider sitter mellom beltet og og beskytter stålet.
Sleider sitter mellom beltet og og beskytter stålet.
Variatorreima sitter ofte foran på skuteren og under et deksel.
Variatorreima sitter ofte foran på skuteren og under et deksel.
Sleider har et slitasjemerke på midten, som indikerer hvor slitt den er. Denne bør byttes når slitasjen når merket.
Sleider har et slitasjemerke på midten, som indikerer hvor slitt den er. Denne bør byttes når slitasjen når merket.

Tips fra SSU og IGP for kjøp av brukt snøskuter

• Tilpass forventningene til prisen.

• Jo eldre, jo mer skader kan forekomme.

• Kjøp så nytt som mulig etter hva du har råd til.

• Kjøp snøskuter etter hva du skal bruke den til. Lange rolige, eller raske korte turer?

• Sjekk kjølevæske.

• Sjekk olje.

• Sjekk om sleider er slitt - og vær oppmerksom på minimumsmerket.

• Sjekk variatorreim og om det er ekstra variatorreim på skuteren. Reima skal være fin, ren, fri fra olje og ingen betydelige skader.

• Se over beltet. Er det tydelige skader og slitasje, eller er det helt og fint.

• Sjekk ski og styrestål. Med slitt styrestål (styrejern) blir det vanskeligere å styre skuteren.

• Sjekk at demperne fungerer. Løft eller dytt fronten på skuteren, og se at demperne går tilbake til normalstilling.

• Sjekk om eventuelle knapper på styret fungerer som de skal.

• Kan du se om skuteren har velta? Dette kan man se ved ytre skader, som sprekker i plastikk, sidepanel og vindskjerm.

• Sjekk at motoren er kald før du skal prøve å starte den. Da vet du at selgeren ikke har varmet opp motoren på forhånd.

• Prøvekjør alltid skuteren minst fem kilometer for å sjekke at alt fungerer som det skal.

• Spør selgeren om det er heftelse på skuteren.

• Ikke bli revet med på budrunder på Facebook.

Powered by Labrador CMS