Stadig økende salgstall for Svalbardi

Veksten skjer sakte, men den skjer. Isbre-vannet fra Svalbard vinner priser og får stadig nye kunder.

Fra kontoret pleier Jamal Qureshi kontakten med i alt 12 leverandører, de aller fleste i utlandet. Kona Chanthavone hjelper til, og etter eget utsagn bidrar hun blant annet med å «få Jamal ned på jorda» igjen når han får ideer som kanskje er litt drøye.
Fra kontoret pleier Jamal Qureshi kontakten med i alt 12 leverandører, de aller fleste i utlandet. Kona Chanthavone hjelper til, og etter eget utsagn bidrar hun blant annet med å «få Jamal ned på jorda» igjen når han får ideer som kanskje er litt drøye.
Publisert
Jamal Qureshi i filtreringsrommet, som virker unødvendig. – Det finnes nesten ikke urenheter i brevannet, sier han.
Jamal Qureshi i filtreringsrommet, som virker unødvendig. – Det finnes nesten ikke urenheter i brevannet, sier han.
Flasken, eller innpakningen til Svalbardi-vannet, har vunnet mange internasjonale priser.
Flasken, eller innpakningen til Svalbardi-vannet, har vunnet mange internasjonale priser.
Det aller meste av Svalbardi-vannet sendes ut i verden. Derfor er det strategisk fint at selskapet holder til i lokaler på Svalbard Lufthavn.
Det aller meste av Svalbardi-vannet sendes ut i verden. Derfor er det strategisk fint at selskapet holder til i lokaler på Svalbard Lufthavn.

Det er gått to og et halvt år siden Jamal Qureshi og kona Chanthavone flyttet til Longyearbyen med sine tre barn. Ideen om å starte Svalbardi, et vannprodukt laget av store isklumper som er kalvet fra isbreer på Svalbard, fikk Jamal i 2013.

– Svalbardposten kalte ideen vanvittig, og det var mange som syns forretningsideen var drøy. Men jeg mener at vi har bevist at Svalbardi har livets rett, sier Jamal i dag.

Vant priser

Til tross for et begrenset markedsføringsbudsjett, har brevannet fra Svalbard fått mye oppmerksomhet, både i Norge og i resten av verden. I februar vant Svalbardi prisen for beste design på den prestisjetunge Berkeley Springs International Water Competition i West Virginia i USA for tredje år på rad. Dette er en av verdens største konkurranser i bransjen, og designprisen avgjøres av folket som besøker messen, ikke av dommere.

– Det er selvfølgelig inspirerende og morsomt å få positiv oppmerksomhet. Vi får mange tilbakemeldinger på at flasken vi selger vannet i er pen, og en får også en del forespørsler fra folk som bare vil kjøpe flasken, sier Jamal og Chanthavone om hverandre.

– Får folk kjøpe flasken da?

– Nei, vi selger bare hele produktet.

Presse-storm

Det mangler ikke på presseartikler om det spesielle produktet fra Svalbard. I et eget dokument på sin datamaskin har Jamal en liste over omtale som produktet har fått gjennom de snaut to årene produktet har eksistert.

South China Morning Post (Hong Kong), The Economist, The Guardian (Storbritannia), Fox Business (USA), Forbes (USA), El Pais (Spania) og NRK er bare noen av store media­institusjonene som har omtalt Svalbardi.

– Svalbardi har til og med blitt snakket om av talkshow-vertene Ellen Degeneres og Jimmy Kimmel i USA. En mann jeg møtte i avgangshallen på Svalbard lufthavn visste om oss fordi han hadde hørt om produktet på Ellen, sier Chanthavone.

Hun selger Svalbardi til hjemreisende turister fra avgangshallen ved Svalbard Lufthavn.

Må forklare

Det er ikke all presse som har vært positiv, og det er en del misoppfatninger ute og går. Enkelte ser på det å lage drikkevann av is som kommer fra en isbre som negativt i en tid med klimaendringer og minkende havis.

– Det finnes to typer. Enkelte bare snur ryggen til, mens andre lar oss få forklare hva det er vi egentlig gjør. Jeg vil påstå at vi gjør noe bra for miljøet, sier Jamal, og fortsetter.

– Det første er at vi faktisk bidrar til å minke havstigningen med å ta is ut av vannet. Men viktigere er det at en del av salgsprisen på hver flaske går til å støtte miljøprosjekt som fremmer reduksjon i CO2-utslipp. Vi støtter blant annet et prosjekt i Malawi og Uganda som sørger for at befolkningen får tilgang til rent vann. Det fører til at de slipper å koke alt drikkevannet, og dermed reduserer man CO2-utslippene, sier Jamal.

Han mener for øvrig at det er en himmelvid forskjell på Svalbardi, som plukker is opp fra havet, som uansett skal smelte, og det mye omtalte Svais-prosjektet i Nordland.

– Det Svais driver med er gruvedrift på en isbre. Det er noe jeg mener er skadelig, siden det gjøres skade på isbreen som ellers ikke ville skjedd. Det er slett ikke det vi driver med.

Den beste tiden for å sanke is fra havet er om høsten. Og foreløpig har Svalbardi nok is på lager fra fjorårets fangst til å dekke etterspørselen.

Ikke dyrest

Rundt kafébordene i Longyearbyen er det mange som har vitset med at man kan betale 400 kroner for en flaske vann fra Svalbardi. Men is-vannet fra Svalbard er ikke verdens dyreste. Ifølge Jamal og Chanthavone ligger deres vann på tredjeplass. Det dyreste kommer fra en japansk produsent som har smykket flaskene med krystaller. Et tysk flaskevann skal også være dyrere.

Når det er sagt, så kan man faktisk betale langt mer enn 400 kroner for en flaske Svalbardi.

– Vi selger vannet for 75 euro (730 kr) på nett. Når det gjelder restauranter, så skal de også tjene penger på vannet. I en restaurant i Los Angeles i USA koster en flaske 150 dollar (1.320 kr) og i en fin restaurant i Spania tar de 230 euro (2.270 kr) for en flaske, sier Jamal.

Det er likevel ikke bare fiffen som kjøper Svalbardi.

– Min opplevelse er at vi appellerer til en bred kundebase, og selv om en del av våre kunder er rike mennesker, så er langt de fleste middelklasse-kunder. Vi har en unik innpakning, og selger en unik historie.

– Sakte, men sikkert

Utviklingen til selskapet har vært positiv helt siden starten. Qureshi vil ikke ut med hvor mye vann som er solgt, men sier at salget så langt i år har økt med 30 prosent i forhold til i fjor. USA er det desidert største markedet, men det selges også til Europa og Asia.

Jamal har den største aksjeposten, og med seg på eiersiden har han Terje Aunevik og Lasse Stener Hansen. Hans onkel har også kjøpt en eierpost, slik at det nå er fire eiere. Fortsatt går ikke Svalbardi med overskudd, men det tror gründeren vil snu.

– Veksten har kommet sakte, men sikkert. Det jeg vet er at vi har opparbeidet oss et navn i segmentet «fine waters». Jeg har tro på at dette vil ta av før eller siden. Det gjelder å være tålmodig, sier Jamal Qureshi.

Powered by Labrador CMS