Leder:

Ideell er verden som kjent ikke

Bare spør Petter Stordalen neste gang han lander med privatflyet sitt.

Et skuterfølge setter ut fra Longyearbyen for å oppleve naturen på Svalbard.
Publisert
Eirik Palm, redaktør.

Det er en interessant debatt som har løpt i Svalbardposten de siste ukene. Linda Bakken stiller spørsmål ved motstanden mot kulldrift på Svalbard, mens satsingen på reiselivet ikke møter noen kritiske spørsmål, i hvert fall ikke i offentlighet. – Jeg har problemer med å se hvorfor turismen er så fantastisk, mens kulldriften er bare fy, skriver hun i forrige utgave. Bakken har helt rett i at det er en stor ubalanse, for en stor satsing på reiseliv vil sette et adskillig større klimaavtrykk, enn en skarve kullgruve.

Et MDG som ikke ønsker slutt på kull ville vært mer oppsiktsvekkende.

Debatten om kull i Norge kommer skjevt ut allerede i starten, for på fastlandet kan man lett få inntrykket av at det lille kullet som utvinnes her er skyld i all elendighet. I bakgrunnen kommer faktumet at kullproduksjonen på Svalbard i beste fall utgjør en promille av dagens kullproduksjon i verden, og at en kullstans på Svalbard aldri vil få noen som helst betydning utover det symbolske. Det er imidlertid MDGs rett som politisk parti å kjempe for nedlegging. Det er også en god og konkret sak, som det er lett å forholde seg til blant velgerne. Et MDG som ikke ønsker slutt på kull ville vært mer oppsiktsvekkende.

Nå kommer også MDG til å bli bønnhørt, men når det skjer er i dag uklart og avhenger av utviklingen i kullprisene og markedene. Store Norske har gitt seg selv frist til våren 2016 med å avklare om det blir videre drift i Lunckefjellgruva. Deretter vil det bli for dyrt og for dårlig butikk å starte ny oppfaring. Skulle det skje, vil Gruve 7 være den eneste norske kullgruva på Svalbard. Store Norskes deadline faller sammen med fristen regjeringen gir seg til en behandling av den nye Svalbardmeldingen. Det er således lett å tenke seg at regjeringen i meldingen er forberedt på det verste og at en ny stortingsmelding om Svalbard skal fange opp et slikt utfall.

På et tidspunkt blir det altså slutt på kullet på Svalbard. Men snøskutere eller firehjulinger med firetaktsmotorer er heller ikke noe klimaargument å slå i bordet med. Heller ikke en økende fly- og skipstrafikk trafikk, som følge av at nye arbeidsplasser skal skapes når gamle- i og rundt gruva forsvinner. Linda Bakken og Miljøpartiet de grønne på Svalbard har begge rett i at vi ideelt sett ikke burde vært her.

Også det er riktig, men ideell er verden som kjent ikke. Bare spør Petter Stordalen neste gang han lander med privatflyet sitt.

Powered by Labrador CMS