Forventning, tilfredshet og forbruk blant årets cruiseturister

I løpet av fire sommermåneder la 60 000 cruisepassasjerer igjen 44,4 millioner kroner i direkte forbruk i Longyearbyen.

Eva Britt Kornfeldt er leder i Svalbard Cruise Network.
Eva Britt Kornfeldt er leder i Svalbard Cruise Network.
Publisert

I tillegg kommer 9 millioner kroner i direkte bidrag til Svalbards miljøvernfond, Longyearbyen havns inntekter for blant annet kaileie, sikkerhet og fortøyning og ikke minst alt det ekspedisjonscruiseskipene kjøper av mat og utstyr her i Longyearbyen mellom cruisene rundt øygruppen. Cruisegjestene var mest fornøyd med lokalbefolkningens gjestfrihet og kvaliteten på guidene, og minst fornøyd med toalettforhold, WiFi og gangvei til sentrum. Dette er noen av resultatene fra en undersøkelse Svalbard Cruise Network gjennomførte i samarbeid med Innovasjon Norge blant cruisepassasjerer sist sommer. Det ble foretatt 925 intervjuer blant oversjøiske og ekspedisjonscruise-passasjerer fra juni til midten av august.

Undersøkelsen er et samarbeid mellom Visit Svalbard, Svalbard Cruise Network og Innovasjon Norge. Målet er å få kunnskap om cruisegjestenens forventning, tilfredshet og ikke minst forbruk når de besøker Svalbard. Vi er svært glade for at Innovasjon Norge sa ja til å bidra til cruiseundersøkelsen på Svalbard. I den siste undersøkelsen som ble foretatt i ulike cruisehavner på fastlandet i 2014 var Svalbard ikke med, og med den økende interessen for cruise i arktiske farvann er dette viktig kunnskap å ta med i det videre arbeidet.

Undersøkelsen skiller på vanlige cruisepassasjerer som er på et dagsbesøk i Longyearbyen og ekspedisjonscruisepassasjerer som starter og avslutter sine cruise rundt Svalbard her i Longyearbyen. Longyearbyen er den største snuhavnen i Norge med nær 250 snuhavnanløp gjennom sesongen. Passasjerene flyr inn til Svalbard Lufthavn og blir ofte en natt eller to på hotell i Longyearbyen før de legger ut på et ekspedisjonscruise opp langs Spitsbergens vestkyst eller rundt øygruppen. Undersøkelsen viser som forventet at ekspedisjonscruisepassasjeren på snuhavnanløp har et høyere forbruk per person enn den tradisjonelle cruisepassasjeren som er her på dagsbesøk.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

190,-

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS