Fra fangst til olje på Edgeøya

«Jeg praiet en taxi, og da jeg sa CFP Forasol til sjåføren, vinket han av ytterligere forklaring på min redselsfulle skolefransk. Vi raste avgårde i trafikken.»

Per Johnson var 20 år da han overvintret på Andréetangen første gang. Totalt overvintret han i området tre sesonger som fangstmann. Dette bildet er tatt i hytta på Andréetangen sesongen 1969-1970.
Per Johnson var 20 år da han overvintret på Andréetangen første gang. Totalt overvintret han i området tre sesonger som fangstmann. Dette bildet er tatt i hytta på Andréetangen sesongen 1969-1970.
Publisert

I 1969 skjønte vi at det bar mot totalfredning av isbjørn. Sammen med Arild Strand og Svein Ytreland, dro jeg høsten 1969 på fangst på Edgeøya. Jeg lå i hytta på Andréetangen. Arild og Svein på Halvmåneøya. Vi fikk 140 bjørn den vinteren. Sommeren 1970 dro mine kamerater ned. Jeg tok en vinter til, alene på Halvmåneøya. Da var det innført bjørnekvote, og jeg fikk tildelt 25 dyr. Dette var noe de fleste aksepterte. Det måtte innføres en kontroll med totalt antall skutte dyr.

Høsten 1971 begynte det franske oljeselskapet Compagnie Francaise De Petrol (CFP Forasol) å planlegge boring midt inne på Edgeøya. Jeg dro opp med en liten redningsskøyte for å se hva som foregikk. Da vi kom inn i bunnen av Tjuvfjorden, fikk vi se en enorm 10.000-tonner som lå oppankret. Skipet var tysk og het «Kandelfels». De hadde med en stor slepebåt på dekket. Med lektere losset de tusener av tonn med utstyr. Det første som ble losset, var flere canadiske beltekjøretøyer av typen «Flextrack Nodwell». Med disse maskinene ble alt gods kjørt opp gjennom dalen til borestedet. I dag ser jeg dette som et uhørt inngrep. Vi fortøyde på siden av «Kandelfels» og klatret om bord. Det viste seg at alle offiserer var tyske, mens mannskapet ellers var indere. Inderne var dårlig kledd. I flagrende gevanter av hvitt bomullstøy, ble de kommandert rundt av høyrøstede tyskere. Denne opplevelsen fylte meg med ubehag. Jeg tenkte på den urørte villmarken jeg hadde opplevd som fangstmann året før. Jeg var usikker på hva jeg skulle finne på når gammeldags fangstvirksomhet var historie. Oljebransjen hadde ikke lenger noen tiltrekning på meg.

Da fikk jeg en telefon fra en gammel Svalbard-venn. Han skulle kjøre til Paris for å besøke en venninne som studerte der. Raskt ble vi enige om at jeg skulle bli med. Han hadde en gammel Volvo varebil. Vi kjørte det kjerra kunne prestere sørover motorveien gjennom Tyskland. Plutselig bråstoppet motoren. Vi svingte så godt ut i veikanten vi kunne. Digre trailere raste forbi i 140. Den gamle varebilen slingret faretruende i dragsuget. Dette var ikke noe særlig for oss Svalbard-ungdommer.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

190,-

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS