Hemmelig oljeoppdrag

Den motoren som fortsatt gikk, begynte å bli alvorlig varm. Oljetrykket sank. Jeg satt der bak i varekassa og så på motorinstrumentene over flyverens skulder.

Per Johnson (t.v.) hadde med ski i flyet i tilfelle de skulle få problemer på oppdraget. «Vi hadde ikke sendt ut noen flightplan eller rapportert noen posisjon til bakkestasjoner, fordi dette skulle være hemmelig. Da jeg så den stillestående propellen, fryktet jeg for at det ville ende med nødlanding østpå Kong Karls Land. Flyveren satt i dress og slipps med småsko på beina. Jeg forberedte meg på å måtte gå til Longyearbyen etter hjelp, en tur på 15-20 mil, delvis over drivis». Her står han sammen med Arild Strand ved flyet.
Per Johnson (t.v.) hadde med ski i flyet i tilfelle de skulle få problemer på oppdraget. «Vi hadde ikke sendt ut noen flightplan eller rapportert noen posisjon til bakkestasjoner, fordi dette skulle være hemmelig. Da jeg så den stillestående propellen, fryktet jeg for at det ville ende med nødlanding østpå Kong Karls Land. Flyveren satt i dress og slipps med småsko på beina. Jeg forberedte meg på å måtte gå til Longyearbyen etter hjelp, en tur på 15-20 mil, delvis over drivis». Her står han sammen med Arild Strand ved flyet.
Publisert

I mars 1969 gikk jeg på teknisk skole i Gøteborg. Jeg fikk da et telegram fra oljeselskapet «Norsk Polarnavigasjon». De ba meg stille opp i Øksfjord i Finnmark snarest mulig. De hadde leid ishavsskuta «Fortuna» (som seinere forliste under selfangst i Vestisen) og et fransk Alouette-helikopter. Det dreide seg om et hemmelig oppdrag.

Da jeg kom til Øksfjord, lå «Fortuna» ved kai ved sildoljefabrikken. Helikopteret sto ute på kai-hjørnet. Rotorbladene ble demontert, en stropp ble festet rundt drivakslingen og maskinen låret ned på romluka. Halepartiet ble plassert mellom masta og staget på styrbord side. Forenden helt inn mot rorhuset.

Planen var at vi skulle gå rett opp til iskanten som lå cirka 30 nautiske mil nord for Bjørnøya. Der skulle vi finne et passende isflak. Helikopteret skulle så settes på flaket og rotoren monteres. Vi skulle så fly til Kong Karls Land. Her skulle vi sikre en del oljeutmål foran nesa på andre oljeselskaper. Deretter skulle vi returnere til skuta. Jeg spurte straks om hvordan vi skulle finne igjen skuta der nede i vide havet. Det ble svart at «Fortuna» hadde radar og radiotelefon. Helikopteret hadde radio og kunne dermed loses tilbake til «Fortuna» via radar/radio. En rask samtale med flygeren og skipper Charles Robertsen på «Fortuna», gjorde det klart at frekvensene som skute og helikopteret hadde på sendere/mottakere gjorde kommunikasjonen umulig. Da dette ble kjent om bord, var vi allerede midt i Sørøysundet. Å returnere for å få orden på sambandet, var ikke aktuelt. Skipper Robertsen var helt enig med meg i at det uten radioforbindelse ville være så godt som umulig å finne igjen skuta under returen fra Kong Karls Land. Men han sa at jeg ikke skulle bekymre meg om det. «Så snart vi er på utsiden av Sørøya og får storhavet rett inn, vil helikopteret rammes av sjøen på en slik måte at det ikke lenger er flyvedyktig!» Dette hadde han sagt til oppdragsgiverne uten at de hadde tatt hensyn til det.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

190,-

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS