Ukens leder:

Tid for å evaluere

Frykten for koronaviruset slo hardt og brutalt ned i alle lokalsamfunn.

Turistene ble bedt om å forlate Longyearbyen så fort som mulig da koronapandemien brøt ut.
Turistene ble bedt om å forlate Longyearbyen så fort som mulig da koronapandemien brøt ut.
Publisert

Historiene om hva som faktisk skjedde da Norge stengte ned 13. mars i år kommer nå fram i ulike medier. Også her i Longyearbyen ble beslutningene fattet raskt, og turister og studenter ble evakuert fra øya. Samtidig ble det stopp i innreise og innført 14 dagers karantene for alle. Frisøren, hudpleieren og thaimassasjen ble stengt på dagen. De fleste ansatte ble henvist til hjemmekontor, og barnehage og skole ble stengt.

Konsekvensene for bedrifter og næringsliv ble enorme, og i flere uker var det ikke en turist å se, i byen som skal leve av turisme. Sysselmannen, Longyearbyen lokalstyre og Longyearbyen sykehus jobbet intenst de første dagene med å legge beredskapsplaner for smittevern. I en slik krisesituasjon var det heller ikke lett for myndighetene å vite hva som var det rette å gjøre der og da, og hvilke konsekvenser en slik nedstenging kom til å få.

Nå er samfunnet sakte, men sikkert på vei tilbake igjen. Skoler og barnehager er åpnet igjen, det er også frisøren, hudpleieren og massasjestudioet. De aller fleste er tilbake til en ganske normal arbeidshverdag. Men vi sitter igjen med en frykt for at dette kan skje igjen og hva hvis vi fikk et utbrudd her? Det er en skremmende tanke. Vi har uansett lært oss smittevernregler som vi må leve med framover, kanskje for alltid. Slepper vi opp for fort kan samfunnet bli nedstengt igjen, og det er absolutt ikke noe vi ønsker. Ferietid, sosialt samvær og alkohol kan lett føre til brudd på smittevernet, det er ikke bra.

I dagens avis bringer vi historien fra en av de som ble evakuert i disse første kaotiske dagene (se sak side 5). Han og 130 andre turister måtte kjøpe nye flybilletter for å avslutte ferien lenge før planlagt. Nå stiller han spørsmål om hvem som skal betale flybillettene på 12.000 kroner. Den erfarne svalbard-turisten mener selv han fikk feil beskjed og ble dermed sittende igjen med en flybillett han ikke kunne bruke. Han fikk også denne beskjeden: «Transport tilbake til fastlands-Norge og videre hjem, vil bli organisert av nasjonale myndigheter innen 24 timer.» Men billetten hjem til Nederland måtte han selv betale.

Det er forståelig at det har vært kaotisk og at det har kommet mange beskjeder, men nå er det tid for å se seg tilbake og ordne opp i det som har gått galt. Nå kastes den nederlandske turisten mellom forsikringsselskap, flyselskap og Longyearbyen lokalstyre. De kaster ballen videre til Sysselmannen. Ingen vil ta regningen. Turisten sitter igjen med bare spørsmål og ingen penger.

Det ble tatt mange og raske beslutninger i disse marsdagene. Nå er det tid for å se bakover, evaluere og lytte til kritikken. Aller mest for å lære, men også rydde opp i det som gikk galt. I etterpåklokskapens lys var det kanskje ikke nødvendig å stenge ned skoler og barnehager i hele landet og sette næringslivet delvis ut av spill. Det har kostet dyrt, veldig dyrt. For Longyearbyen er de økonomiske konsekvensene enorme og kanskje kommer vi aldri opp igjen på samme nivå som vi var. Det vil ta lang tid før alle permitterte, spesielt i reiselivsnæringen, er tilbake i jobb og noen vil aldri komme tilbake i jobben de hadde.

Powered by Labrador CMS