6000 PAX med to helikopter?

Linda Bakken har bodd mange år på Svalbard. Hun reiser flere viktige problemstillinger rundt de store cruiseskipene som kommer til Longyearbyen og beredskapen rundt.

Svalbard har to redningshelikoptere. Det ville være en umulig jobb å redde en stor mengde folk fra et cruiseskip i skipsnød.
Svalbard har to redningshelikoptere. Det ville være en umulig jobb å redde en stor mengde folk fra et cruiseskip i skipsnød.
Publisert

På Svalbard har vi ofte diskutert hvilke ressurser vi har tilgjengelig dersom en stor cruisebåt må haste-evakueres. Hendelsen på Hustadvika sist helg var en påminnelse. På et tidspunkt var fem helikopter i aksjon, i tillegg til landressurser med sykehus, hotell med mer i noen timers omkrets. På tross av en fantastisk redningsinnsats, var det lenge fare for både mennesker, fauna og natur. Skipet lå noen titalls steinkast fra bebyggelse, men evakueringen tok likevel lang tid. Bistand fra annet enn helikopter, var ikke forsvarlig på grunn av dårlig vær og urent farvann. Heldigvis gikk det bra. Ære være ankerfeste og en uvurderlig aksjon.

Tenk deg Svalbard. Det største skipet som gjestet Longyearbyen i sommer hadde en kapasitet på 4500 passasjerer og et mannskap på over 1500. Ikke få av skipene hadde over 3000 passasjerer, pluss mannskap på rundt 1000. Flere skip gikk rundt Spitsbergen, og/eller videre til Grønland. Tenk deg scenarioet dersom en lignende hendelse skjer nord for Verlegenhuken. Eller ved Bjørnøya. Eller nordøst på Grønland, hvor den beste beredskapen kanskje ligger på Svalbard, en lang flytur unna. Hva gjør vi da?

Heldigvis har Svalbard økt beredskapen fra ett til to redningshelikopter. Hvert av disse er bemannet av et crew på seks og kan i beste fall ta med 20 passasjerer om bord. For et skip lastet med 6000 mennesker, blir det mange løft! Og jo lengre flyturen er, dess lengre tid tar innsatsen. I nødsfall kan man sette isbjørnvakt og evakuerte i land på nærmeste holme, men på Svalbard er forholdene ofte ugjestmilde. I tillegg er man prisgitt fueldepot. I realiteten må man antagelig fly evakuerte til Longyearbyen inntil Polarsyssel, Kystvakta eller andre skip har fått tid til å posisjonere seg i nærheten. Hardt skadde burde flys til byen, fra Sørkapp en flytur på ca. en time. Hvor lang tid trenger man da på å evakuere 6000 mennesker? Du kan starte med å telle dager. Jeg håper det ikke brenner om bord!

Selvfølgelig har alle cruiseskip livbåter. Under mange forhold kan folk klare seg lenge mens de venter på hjelp. Men «Viking Sky» på Hustadvika viser at situasjonen kan bli svært dramatisk, i forhold der fare for både folk og natur er høyst reell. Å ha en beredskap som kan redde flere tusen mennesker uansett posisjon, er nærmest utenkelig. Men turistene vil fortsatt strømme på, både til våre nordområder og til Antarktisk. Hva tenker vi egentlig om dette?

Dilemmaet er komplisert. Det handler om inntekt til et samfunn som har mistet en hjørnesten, og det handler om menneskers drøm om å få se den fantastiske naturen vi har å by på. Jeg unner dem det virkelig. Men burde vi kanskje kreve maskantall om bord, eller at større skip seiler med «søsterskip» som kan ta imot evakuerte hvis en ulykke inntreffer? Alle ressurser vil selvsagt trø til, men alt tar tid og «tusenvis» er mange. Hvem har ansvaret den dagen katastrofen skjer?

Linda Bakken,

med hjerte for Svalbard

Powered by Labrador CMS