– Et stort TAKK fra «Northguider»!

Rederiet og mannskapet på «Northguider» takker Longyearbyen.

Mannskapet på «Northguider» og rederiet takker alle som har gitt dem hjelp etter grunnstøtingen i romjulen.
Mannskapet på «Northguider» og rederiet takker alle som har gitt dem hjelp etter grunnstøtingen i romjulen.
Publisert

28. desember havarerte tråleren Northguider ved Sperreneset i Hinlopenstretet.
Redningsoperasjonen foregikk under meget dårlige forhold med tett snøvær og mve vind,
men på tross av dette kom hele mannskapet til Longyearbyen i god behold. At denne
aksjonen gikk så bra kan rederi og mannskap takke det fantastiske redningsteamet på
Svalbard for.

Vi opplever her et samfunn som tar imot oss med åpne armer; en gjestfrihet vi knapt har opplevd maken til noe sted. Vi vil derfor gjeme takke dere alle og dra frem noen av de positive opplevelsene vi sitter igjen med, selv etter en så dramatisk hendelse.
Allerede da mannskapet landet i Longyearbyen var det tilrettelagt for å på best mulig
måte kunne begynne å fordøye det som hadde skjedd, med kriseteam og prest tilstede.
Mannskapet vårt nevner spesielt at det var godt for dem da redningsmannskapene
uoppfordret kom og pratet om hendelsen dagen etter. Dette var god terapi for gjengen.
Det er ingen tvil om at det er gode rutiner på slike hendelser her; alle ble undersøkt og de
som trengte behandling fikk det.
På tross av stengt hotell ble alle likevel innlosjert der, fikk rom og mottok den beste
forpleining man kan få. Mannskapet ble invitert til middag på restauranter og lokale
butikker ble åpnet etter stengetid slik at man kunne få handlet det mest nødvendige, som
klær og sko. Bil ble også gitt til mannskapets rådighet. Svalbardsamfunnets villighet til å
hjelpe og yte ekstra for andre sitter meget sterkt igjen i alle involverte.

Jeg vil også nevne en sak vi opplevde på nyttårsaften. Denne dagen ble vi sittende i møte frem til 19.30 og hadde glemt alt som het mat siden frokost. Butikkene var stengt og restaurantene var fullbooket. Likevel ble det funnet frem ett ekstra bord til oss og vi ble
servert en fantastisk tre retters middag. Kvelden var berget.

Etter havariet reiste representanter fra rederiet opp til Svalbard for å møte mannskapet
og for å jobbe med hva som skulle skje videre med havaristen. Hovedfokuset i denne
prosessen har vært å finne løsninger for å unngå miljøskader i et sårbart område. Vi har
fått tilgang til kontor. møterom, internett og andre fasiliteter og blir oppsøkt av folk som
gierne vil komme med forslag til tiltak. lokale representanter for brannvesen, oljevemberedskapen, entreprenører med flere har hjulpet oss. Fra Sysselmannen sitt kontor har
vi også bare møtt positive, løsningsorienterte mennesker som ser fremover. De har stilt
sine ressurser til rådighet og vært en viktig bidragsyter inn i prosessen med berging av
havaristen. Samtidig viser de også stor forståelse for den påkjenningen mannskapet har
vært igjennom.

Jeg vil også berømme hele besetningen på KV «Svalbard» som var med nordover til
havaristen for å vurdere situasjonen og muligheten for berging av fartøyet. Den holdning
og guts dette mannskapet har vist er imponerende og noe den KNM kan være meget stolt
av!
Det er ingen tvil om at dette er riktig fartøy for denne operasjonen. Norge bør ta seg
råd til å ha slike fartøyer som KV «Svalbard» i dette området.
Beredskapsteamene som er i Longyearbyen kan sin jobb til fingerspissene og er avgjørende

i slike situasjoner. Stor takk til piloter, redningsteam, helseteam, kriseteam,
sysselmannens team og andre som velvillig har hjulpet til. Uten denne beredskapen med
to helikoptre kunne utfallet blitt mye verre. Det er likevel tankevekkende at Sysselmannen og et så oppegående beredskapsmiljø blir avspist med kun ni måneder drift på eget fartøy.

Til slutt vil jeg nok en gang får takke dere alle her på Svalbard for behandlingen vårt mannskap fra
«Northguider» og vi fra rederiet har fått. Dere vitner om et raust og sammensveiset samfunn Norge kan være stolt av.

Rederiet

Powered by Labrador CMS