Miljøsvineriet

Alt i alt vil kanskje allerede to eller tre fly daglig tilføre atmosfæren CO2 i masse noenlunde sammenlignbart med utslipp fra energiverket.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Linda Bakken (SP 26.06.15) treffer spikeren på hodet når hun påpeker belastningen av atmosfæren ved både fastboende og turister. De kanskje 60.000 tonn karbondioksid (CO2) årlig som slippes ut av vårt lokale kraftverk er etter størrelsesorden sin neppe vesentlig mer enn hva folk i Svalbard-sammenheng ellers legger igjen i luften.

Fire prosent av den menneske-gjorde klimavirkningen globalt kan lastes verdens flytrafikk. Den bidrar ikke bare med CO2. Nitrogenforbindelser ender i jetflyenes marsjhøyde opp i drivhusgassen oson. Det avgis sot og drivhusgassen vanndamp. Kondensstriper påvirker klimaet også. I den grad fossil energi nyttet på bakken avløses av den fornybare, vil flytrafikkens relative andel i belastningen med CO2 øke. Dessuten legges opp til og forventes økende flytrafikk absolutt.

Anslått forsiktig, avgis minst 100 g CO2 pr. passasjer (eller ekvivalent frakt) og kilometer. På de 1000 km strekning mellom Svalbard og Tromsø tilfører hver passasjer 100 kilo CO2 til atmosfæren. Regnes med 150 passasjerer på hvert fly de 1000 km, så settes fri 15 tonn CO2 hver tur eller 30 tonn tur-retur. I alt 2.000 slike turer vil hamle opp med kraftverkets utslipp gjennom året, vil si daglig fem rundturer.

Mange reiser ikke bare til eller fra Tromsø, men Oslo eller fjernere steder for å komme seg til eller fra øya. Også driften av lufthavner, transport til og fra disse av passasjerer og frakt, slipper ut CO2. Svalbardturister og enda mer de fastboende bidrar til utslipp ved luftbåren mat foruten vannbåret utstyr inklusive drivstoff til skuterturer som blir til CO2- kilde lokalt. Alt i alt vil kanskje allerede to eller tre fly daglig tilføre atmosfæren CO2 i masse noenlunde sammenlignbart med utslipp fra energiverket.

Powered by Labrador CMS