Tilbakegang for Svalbardposten

Svalbardposten har fått et godkjent opplag på 2.429 for 2017. Det er en kraftig nedgang på 166 fra året før.

Svalbardposten fikk en kraftig nedgang i opplaget i løpet av 2017.
Publisert
Redaktør og daglig leder i Svalbardposten, Hilde Kristin Røsvik, har tatt grep for å styrke produktet Svalbardposten, og håper det vil bidra til at flere vil abonnere på avisa.

I dag ble opplagstallene for norske aviser som er tilsluttet Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for Lokalaviser publisert.

Den viser at en tredel av avisene har en økning i opplaget, men at det er en gjennomsnittlig tilbakegang på 0,23 prosent i Lokalavis-Norge.

For Svalbardposten er tallene ikke lystig lesning. Avisa går tilbake med 166 eksemplarer fra 2016, og har nå et godkjent opplag på 2.429.

Redaktør og daglig leder Hilde Kristin Røsvik er selvfølgelig ikke fornøyd med utviklingen, men peker samtidig på en del faktorer som kan forklare en del av nedgangen.

– Vi har gjort en del omlegginger som kan forklare deler av den negative utviklingen, sier hun.

Les også: Svalbardposten bytter utgivelsesdag

Avisen har lagt på prisen på abonnement, spesielt for å kompensere for portokostnader som har økt over tid. Tidligere tapte for eksempel Svalbardposten penger på abonnenter i utlandet, og en del av disse kundene har falt fra etter økningen.

– Noe av nedgangen kan også skyldes et teknisk grep som er gjort i forbindelse med måten nett- og papirabonnement vektes og telles på i opplagskontrollen, sier Røsvik.

Men redaktøren prøver ikke å bortforklare at nedgangen er en klar tilbakemelding på produktet Svalbardposten.

– Vi må lage et bedre produkt, og gjennom det sørge for at folk vil kjøpe og lese Svalbardposten. Som et ledd i dette arbeidet ansatte vi fra nyttår en ny journalist i 60 prosent stilling, sier Røsvik.

Økonomisk ble det gjort framskritt i 2017. Resultatet ble et overskudd på om lag 60.000 kroner, mens avisen gikk med om lag en halv million kroner i underskudd året før.

Powered by Labrador CMS