Leter fortsatt

En fjernstyrt ubåt ankom Svalbard i natt og er satt inn i søket. Det er fortsatt ikke gjort funn.

«Polarsyssel» koordinerte letearbeidet torsdag kveld. Det var helt mørkt og snødrev i området. Mange båter, deriblant båt fra Better Moments, deltok i redningsaksjonen.
«Polarsyssel» koordinerte letearbeidet torsdag kveld. Det var helt mørkt og snødrev i området. Mange båter, deriblant båt fra Better Moments, deltok i redningsaksjonen.
Publisert
Det russiske helikopteret av typen MI-8 kom aldri tilbake hit til Kapp Heer-basen ved Barentsburg.
Det russiske helikopteret av typen MI-8 kom aldri tilbake hit til Kapp Heer-basen ved Barentsburg.

ROV-en ble fraktet ut til Polarsyssel like før klokken fire i natt og har vært i søk siden. Klokken 06.50 melder Hovedredningssentralen at søket er resultatløst så langt. Været i området har blitt verre med økt vind. Strand- og overflatesøk har pågått gjennom hele natten.

Flere ressurser vil ankomme søksområdet i løpet av morgentimene, blant annet Kystvaktskipet Barentshav og et Orionfly fra 333-skvadronen på Andøya.

– Båtene på stedet forteller at det er sterk drivstoffluft i området. Søket er fokusert der den første oljeflekkobservasjonen ble gjort. I tillegg søker man ut fra hvordan objekter som redningsflåter vil bevege seg med vær og vind, sier redningsleder Tore Hongset ved Hovedredningssentralen Nord-Norge (HRS). Det er de som leder redningsarbeidet.

Klokken 21.20 forteller han at der lukten har vært sterkest, er det også observert at det kommer opp luftbobler. En båt har søkt med sonar i området, og funnet et objekt der.
– Vi er ganske sikre på at det er helikopteret eller deler av helikopteret, sier Hongset.

Objektet ligger på mellom 200 og 250 meters dybde.

HRS holder nå på med et todelt søk. Det ene er et overflate- og strandsøk etter folk eller flytende objekter. Det andre er et undervannssøk.

Ingen vrakrester
Klokken 00.15 melder HRS at de fortsatt ikke har funnet vrakrester etter helikopteret, men oljesøl er observert i det aktuelle området ved Heerodden. Søket vil fortsette videre utover kvelden og natten med såvel sonar som radar i håp om å få lokalisert helikopteret, samtidig som personell fra Røde Kors gjør strandsøk.

I tillegg deltar også et Challenger-fly fra Danmark/Grønland med avansert elektronisk søkeutstyr i søket.

Hadde redningsflåte
Hongset forteller at helikopteret opprinnelig er registrert med redningsflåte. Helikopteret skal også ha flottører, men de vil bare kunne holde helikopteret flytende en stund.

– Og bare dersom helikopteret lander kontrollert, sier Hongset.

Det er selskapet Convers Avia, som opererer helikopteret for det russiske gruveselskapet Trust Arktikugol i Barentsburg. Det var torsdag ettermiddag på vei fra den fraflyttede russiske gruvebyen Pyramiden til Barentsburg med et crew på fem og tre passasjerer. Passasjerene skal etter det HRS har fått opplyst være forskere. Alle om bord skal være russiske statsborgere.

Ingen nødsignaler
Klokka 15.35 fikk Hovedredningssentralen Nord-Norge melding om at helikopteret var meldt savnet. Klokka 15.45 fikk de melding fra Sysselmannen om at helikopteret har gått ned i havet.

– Meldingen som kom først, var at helikopteret var forsinket i forhold til planlagt landingstid. Det var da 30 minutter siden tårnet i Barentsburg hadde hørt fra helikopteret, sier Hongset.

Peilestasjonen på Kapp Heer hadde mistet signalet fra helikopteret to til tre kilometer fra land.

Det kom ingen nødmeldinger fra helikopteret, verken via radiokommunikasjon eller nødpeilesender. Ifølge Hongset er det krav til at alle luftfartøy som fører passasjerer skal ha nødpeilesender om bord.

– Kva kan det tyde på at nødpeilesenderen ikke er løst ut?

– De fleste slike nødpeilesendere blir ikke automatisk utløst, men at de må skrus på med en bryter. Det har vist seg ved en del ulykker at de ikke løses ut, men går i stykker, sier Hongset.

Dykkere om bord

Sysselmannes to helikoptre tok av mot det antatte havaristedet klokken 16.02 og 16.06. Få minutter etter var de i området.

«Polarsyssel» som lå i Longyearbyen, ble også sendt til havaristedet. I tillegg er det flere mindre båter med i søket. Blant disse er en fiskebåt, båter fra turoperatørselskaper og havnebåten «Elling Karlsen».

– Det er mange som deltar i søket, sier Hongset.

Det er også mannskaper fra Røde Kors ute. De søker i området mellom Hollendarbukta og Heerodden til fots.

Kystvaktskipet «Barentshav» vil komme fram til området fredag morgen.

«Barentshav» har også to redningsdykkere om bord.

– Det er greit å ha dem tilgjengelig, om det blir gjort observasjoner innen dykketeknisk avstand, at det ikke ligger for dypt, sier Hongset.

«Polarsyssel» styrer
Hvor store områder de har søkt over like før klokken 20.30, har han ikke oversikt over.

– HRS har laget en strategi på hvordan og i hvilke områder det søkes. Nå er «Polarsyssel» koordinator på stedet. De fordeler områder til de andre båtene og følger med på at de seiler slik det er ønsket, sier redningslederen.

– Hvor lenge fortsetter dere søket?

– Vi kjører på. Det er to faktorer som spiller inn. Været, og at søkemannskapene ikke skal bli utslitt. Vi må sørge for at de får avløsning og hvile underveis. Det blir fremdeles søk en god stund utover, sier Hongset.

– Mener dere det fremdeles er mulig å finne ovelevende?

– Om noen har havnet i sjøen i fritidsjakke uten flytemidler og overlevelsesdrakt, vil de nok ha omkommet for lang tid siden. Om de har flytedress og har gått i redningsflåte, kan de holde seg i live langt lenger, svarer Hongset.

SAS-flyet som fløy fra Longyearbyen i ettermiddag meldte klokken 17.30 ifra til HRS om at de hadde sett et lysglimt på fjorden utenfor Kapp Laila.

– Vi sendte et par fartøyer dit, men fant ikke noe unormalt, sier Hongset.

Universitetssykeuset Nord-Norge har ifølge han sendt flere ambulansefly til Longyearbyen torsdag kveld.

Også 30. mars 2008 styrtet et av Trust Arktikugols MI-8-helikoptre. Den gangen like ved hangaren på Kapp Heer. Tre personer omkom.

Powered by Labrador CMS