Svalbardposten blir fredagsavis

Færre avganger med postflyet gjør at utgivelsesdagen flyttes tilbake til fredager.

Svalbardposten skifter mannskap. (F.v.) nyansatt markedskonsulent Marie Høyem, sekretær Wenche Sørensen, avgående journalist Per Annar Holm, journalist Anja Charlotte Markussen, redaktør Line Nagell Ylvisåker og ny-gammel journalist Marcus R. Isachsen.
Publisert Sist oppdatert

Da postflyet kuttet antallet avganger, har det fått konsekvenser også for Svalbardposten. Nå har redaksjonen bestemt seg for å ta tilbake fredag som utgivelsesdag.

– Svalbardposten skal være den gode leseopplevelsen som starter helgen. Vi velger fra denne uken å forskyve utgivelsen til fredag, slik den var frem til 2018. Omleggingen gjør også at vi kan få dekket lokalpolitikken så godt som den fortjener siden møtene er på tirsdager, dagen da papiravisen tidligere hadde deadline, sier Line Nagell Ylvisåker, som var på plass i redaktørstolen fra nyttår.

Hun håper endringen blir tatt godt imot av abonnenter og annonsører.

Alle Svalbardpostens 1766 abonnenter har mulighet for å lese avisen digitalt, men papirutgaven har fortsatt et opplag på 894 eksemplarer. Svært mange av disse går til departement og direktorat på fastlandet.

– Svalbards stemme utad

– Slik redaktøren ser det akkurat nå, hva er de viktigste spørsmålene for svalbardsamfunnet?

– I tillegg til de store spørsmålene som geopolitikk, miljø- og klima, kommer arbeidet med den nye Svalbardmeldingen som skal gi retning for Svalbard-politikken. Vi har energiforsyning på blokka og det viktige lokalstyrevalget i september. Vi vet at det bak hver folkevalgt vil stå færre velgere, men hvilke grep skal tas for å sikre lokalstyret best mulig legitimitet? Og hvem vil stille til valg? Det er ingen tvil om at vi nå står ved et veiskille, sier Ylvisåker.

Lokalavisen skal være både lim og oppslagstavle.

– I tillegg til å speile svalbardsamfunnet med klok og god journalistikk, skal vi også være dets stemme utad. Dette stiller store krav til hvordan vi bruker våre journalistiske ressurser, sier Ylvisåker.

Som de fleste mediebedrifter har Svalbardposten merket økte utgifter og hardere kamp om annonsekronene. Mens aviser i Troms og Finnmark har fått ekstra pressestøtte, har ikke Svalbardposten fått noe tilsvarende.

Høye kostnader og stort og komplekst saksomfang gjør at Ylvisåker mener det er på høy tid med et eget Svalbard-tillegg.

– Det er vanskelig å skjønne logikken i at aviser i Troms og Finnmark får ekstra pressestøtte, men at noe tilsvarende ikke finnes for Svalbard. Det koster penger å lage god journalistikk. Svalbardposten dekker et stort og viktig område. Sysselmesteren og Longyearbyen lokalstyre bygger opp som følge av økt aktivitet. Svalbardposten har per i dag ikke mulighet for å gjøre det samme, sier den skrivende redaktøren, som i tillegg har to journalister i staben.

Svalbardposten stokker om på staben

I forrige uke takket avisen av journalist Felicia Øystå, som blir kommunikasjonsrådgiver i Longyearbyen lokalstyre. Samtidig kom Marcus R. Isachsen opp som ny journalist-vikar.

Mandag var Marie Høyem på plass som ny markedskonsulent etter Anna Prestsæter, mens vintervikaren som har skrevet disse linjene takker for seg ved månedens slutt.

Powered by Labrador CMS