Vil bruke Svea-hus til nye boliger

Leiligheter i Svea kan bli nytt rekkehus i Longyearbyen.

NYE BOLIGER: Taxiriggen nedenfor Skjæringa skal etter planen tilbygges i bakkant, der Røkketunet fra Svea gjenoppstår som rekkehus.
NYE BOLIGER: Taxiriggen nedenfor Skjæringa skal etter planen tilbygges i bakkant, der Røkketunet fra Svea gjenoppstår som rekkehus.
Publisert
FLYTTET: Røkketunet ble flyttet til Kapp Amsterdam i Svea, som skal være ferdig ryddet i 2023.
FLYTTET: Røkketunet ble flyttet til Kapp Amsterdam i Svea, som skal være ferdig ryddet i 2023.
TAXIRIGGEN: Hybelhuset som etter planen skal få et påbygg av gjenbrukte boligmoduler fra Svea.
TAXIRIGGEN: Hybelhuset som etter planen skal få et påbygg av gjenbrukte boligmoduler fra Svea.

Det såkalte Røkketunet i Svea er et leilighetsbygg fra 2004. Den sto opprinnelig i sentrum av gruvebyen. Som en del av opprydningprosjektet i Svea ble bygget flyttet til Kapp Amsterdam, som fungerer som midlertidig leir fram til prosjektet er ferdig i 2023.

FRA 2004: "Røkketunet" ble bygget i Svea sentrum.
FRA 2004: "Røkketunet" ble bygget i Svea sentrum.

Bolig-seksjonene skal etter planen fraktes fra Svea til Longyearbyen og bygges om og moderniseres til et to-etasjers rekkehus. Det gjøres som tilbygg til et hybelhus i Vei 306 nedfor Skjæringa i Sjøområdet; den såkalte taxiriggen.

Et privat selskap er utbygger og arkitekt Lilli Wickström hos LPO Arkitekter forteller om positive signaler fra byggesaksavdelingen i Longyearbyen lokalstyre (LL). Det første møtet om byggeprosjektet fant sted forrige uke.

– For billig avfall

Prosjektet er i startfasen. Det er også det første og foreløpig det eneste som vil gjenbruke boligbygg fra Svea på Svalbard. Det er ikke så lett som det høres ut å gjenbruke materialer og bygninger fra «naboen».

– Man hører at det kan være billigere å bygge nytt enn å gjenbruke. Det er et sykdomstegn og gjenspeiler at det foreløpig ikke kompenseres for CO2-utslipp i byggebransjen: Det er for billig å produsere avfall, konkluderer arkitekt Ingvild Sæbu Vatn.

PIONERER: LPO-arkitektene Ingvild Sæbu Vatn (t.v.) og Lilli Wickström jobber for gjenbruk av bygninger og materialer fra Svea.
PIONERER: LPO-arkitektene Ingvild Sæbu Vatn (t.v.) og Lilli Wickström jobber for gjenbruk av bygninger og materialer fra Svea.

Pionérprosjekt

Svalbard-arkitektene i LPO har mange prosjekter om mulig gjenbruk fra Svea og er ildsjeler for sirkulærøkonomi. Begrepet er populært og et politisk mål for Longyearbyen. Men vanskelig å få til i praksis.

– Alt vi får til, er en seier og viser retningen vi skal videre, sier Sæbu Vatn.

LPO kaller prosjektet «Rett Plass Rett Form» og har høye ambisjoner.

Hittil har boder fra boliger i Lia fått nytt liv i Bolterdalen. Byens flytende badstue er bygget av Svea-materialer. Stål fra Lunckefjell skal kanskje bli fasade på et nytt næringsbygg i byen.

Det oppleves som viktig pionérarbeid.

– At sirkulærøkonomi og gjenbruk koster mer enn man kanskje tror, handler også om at det er annerledes og nytt. En forutsetning for å bruke ressurser som allerede er her framfor å få fraktet noe hit, er en miljøgevinst som foreløpig ikke synes i regnskapene. Det er også viktig at kvaliteten på det som lages av gjenbruksmaterialer er fullgod, sier Sæbu Vatn.

Materialbank

LPO-arkitektene tror og håper at Røkketun-prosjektet kan bli en pilot for gjenbruk og oppgradering av boligbygg på Svalbard.

– Historisk er Longyearbyen et stadig flytteprosjektet og vil være det i fremtiden. Muligheten som ligger i Svea-prosjektet er unik; mens man på fastlandet i gjenbruks-øyemed kan snakke om et og annet donorbygg har vi en hel donor-by, påpeker Sæbu Vatn.

Men det krever mye planlegging og koordinering.

MATERIALER: LPO Arkitekter ønsker seg en "bank" med oversikt over gjenbruksmaterialer for Longyearbyen.
MATERIALER: LPO Arkitekter ønsker seg en "bank" med oversikt over gjenbruksmaterialer for Longyearbyen.

– Gjenbruk må være en del av prosjektene fra begynnelsen. Helst skulle man hatt et kartotek over en «bank» av tilgjengelige gjenbruksmaterialer. Kanskje blir det mulig å få til i forbindelse med den nye miljøstasjonen, håper hun.

Powered by Labrador CMS