Bransjen jubler for nye tiltak:
– Men lovlig sent
Turistnæringen på Svalbard har vært frustrerte over at Svalbard i år – som i fjor, ble hengende etter når landet åpnet opp. Nye tiltak ønskes velkomment.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
– Det er særdeles gledelig at vi endelig får ta del i gjenåpningen. Det som er ris bak speilet er at det kun er de som kan fremvise at de er vaksinert som slipper test, sier destinasjonsdirektør i Hurtigruten Svalbard, Per Brochmann.
Les mer: Flere Svalbard-lettelser
Han frykter at sesongen allerede er spolert, og at reiseglade nordmenn har planene klare for lengst.
– Men jeg håper jeg tar feil, og at folk har ventet med å bestille ferie til vi kom til trinn 3 i gjenåpningen. Lettelsene kom lovlig sent, sier han.
Hvis bestillingene renner inn de neste ukene vil de se på en eventuell oppbemanning.
– Hvis det skjer er det kjempepositivt. Vi må se de neste ukene om folk bestiller tur til Svalbard. Ellers har vi ingen endring driftsmessig, etter lettelsene, sier Brochmann.
Økning i forespørsler
Daglig leder i Basecamp Explorer Spitsbergen, Renate Pedersen, er i likhet med Brochmann glad for at Svalbard nå får ta del i gjenåpningen.
– Halleluja! Dette er veldig bra, det er viktig at Svalbard blir tatt med. Dette er et helt naturlig steg nå. Det er litt sent, men likevel – vi er glad for det vi får, sier hun.

Pedersen forteller at de så en økning i forespørsler for to-tre uker siden, og mener at Svalbard skulle fått tatt del i gjenåpningen i trinn 2.
– Dette med flytting på fly, testing, at man plutselig ikke kunne teste seg i Tromsø har gjort at folk blir skeptiske. Vi har hatt en god økning i forespørsler de siste ukene, men håper at mange har ventet med å bestille ferien sin, sier hun.
Satser på nordmenn
– Hvordan har det vært å svare ut disse henvendelsene uten å kunne forholde seg til en dato?
– Vi har begynt å bli vant til det. Man må bare prøve å trygge på de tingene man kan trygge på. Ting vi ikke råder over er utrolig vanskelig, da må vi bare prøve å hjelpe folk ved å være fleksible, svarer hun.
De har satset på nordmenn i år, og har rettet markedsføringen mot det norske markedet.
– Hvis vi får noen utenlandske gjester er det et pluss, men vi har ikke regnet med det. Så sent som beskjeden kommer i dag, og så kompliserte innreisemulighetene har vært, så har vi ikke turt å satse på det, sier hun.