Svalbardspillet er her:
Nå kan du kjøpe Store Norske
Har du en ti-tusenlapp av de nye Svalbard-sedlene kan du kjøpe Stationen, Store Norske eller Unis.
En rekke selskaper i Longyearbyen er nå til salgs i Svalbardspillet, et monopol-lignende brettspill som Svalbardpostens markedskonsulent Marie Høyem har utviklet og fått gjennomført.
Spillet skal offisielt lanseres tirsdag i neste uke, og allerede er 320 av de 1.000 trykte utgavene forhåndssolgt.
– Det har vært en morsom prosess, og sluttproduktet ble veldig bra, sier Marie Høyem.
Begynte med influensa
Det hele begynte i fjor høst da Høyem jobbet med å øke synkende annonseinntekter i Svalbardposten. Tradisjonelle annonsører trakk seg litt unna, og sosiale medier tok over mer av markedet. Her måtte det tenkes nytt, mente hun.
– Så ble både jeg og samboeren influensa-syke, og vi tømte TV’en for innhold. Deretter gikk vi løs på brettspill, for å få tiden til å gå. Da kom ideen: Hvorfor ikke et Svalbardspill, sier trønderen Høyem som leverer fra seg de tusen eskene med spill som et av sine siste oppdrag i avisa.
Nå venter jobb i guide-bransjen.
– Jeg er jo trønder, og har vokst opp med både Oppdalspillet og Fosenspillet. Her var lokale bedrifter listet opp på brettet, man slo en terning og kunne kjøpe de bedriftene man landet på. Eller du måtte betale om du havnet på andres eiendom, sier hun.
Solgte de dyreste tomter først
Ideen ble realisert via en mail til byens bedrifter, samt Kings Bay i Ny-Ålesund. Meningen var å lufte en ide, men det førte straks til bestilling.
– Vi valgte «førstemann til mølla», og de dyreste tomtene ble solgt til de som bestilte først, forteller Marie Høyem.
Derfor er det LNS Spitsbergen som ruler på de tre 4.000-kroners plassene. Så følger Gruvelageret, Stationen og Karlsberger Pub, der aksjene koster 3.500 per bedrift. Lufttransport og Kings Bay var sist med å melde seg på, og fikk tomteprisen satt til kr 1.000,-
Men Sysselmesteren kan en ikke kjøpe, det er nemlig spillets arrest.
6000 små tre-skutere
– Det har vært en morsom prosess, og jeg har vært opptatt av å bruke lokale krefter. Brikkene, for eksempel, er til sammen 6.000 små snøskutere i tre, laget av Alt i Tre. Vi kunne fått dem fra Kina, men da ville prisen faktisk vært høyere, forteller hun.
Rhiannon Pritchard i Northern Paws, også en lokal bedrift, har stått for illustrasjonene både på brettet og esken. Her er det kjente og fargerike Svalbardmotiver, inkludert en polarrev som stjeler klær, svalbardryper, veterantoget fra Ny-Ålesund og hundekjøring.
– Selve trykkingen var det en bedrift i Trøndelag som tok seg av. Det er jo også litt kortreist, sier trønderen Høyem og smiler litt.
Hun smiler også over interessen. Forhåndssalget har gått over all forventning, og det er enda før noen har sett spillet i sin helhet.
– Vi har også hatt flere bedrifter som ville være med, enn det vi hadde plass til, sier Høyem.
Om alt går etter planen vil spillene gi et godt overskudd til avisa.
Stikk, humor og selvironi
Redaktør Line Nagell Ylvisåker er veldig glad for at Marie fikk ideen til spillet.
– Det er et veldig godt markedstiltak for oss, og så er det gøy å jobbe med. Jeg koste meg skikkelig da jeg leste gjennom spill-kortene. Flere av dem er sendt til oss fra ulike bedrifter i byen. Der er det både stikk, humor og selvironi, sier redaktøren.
Hun håper spillet kommer på bordet rundt om i påskehjem og -hytter.