På toppen av verden

Mannen bak et av verdens beste brennevin synes Svalbard fortjener sitt eget brenneri.

HØYE MÅL: Brennevinsprodusent Stig Bareksten sa han skulle lage verdens beste brennevin. Han lyktes svært godt med en gin og holdt denne uka foredrag i Longyearbyen.
HØYE MÅL: Brennevinsprodusent Stig Bareksten sa han skulle lage verdens beste brennevin. Han lyktes svært godt med en gin og holdt denne uka foredrag i Longyearbyen.
Publisert

Om ikke med storm, har Stig Bareksten den siste uka tatt Svalbard med stil. Han har sin egen. Den setter preg på innhold og design av brennevinsflaskene som bærer hans navn.

Hans gin er mest kjent og er flere ganger er kåret til verdens beste.

Rockefot

– Brennevin trenger ikke krangle i kjeften for at det skal være godt. Det kan jo bare være godt, sier han.

Rettesnoren får ham til å eksperimentere og hente smaker fra naturen. Nesten daglig tester han nye varianter. Noen ganger blir det hyllevare og storsalg. Merkevaren Bareksten reiser verden rundt og forteller historien om opprør og kamp. Opprør mot monopolet og kamp for å kunne utvide spekteret av hva som er god smak.

– Jeg er brennevinsprodusent og lager alle slag. Jeg er ekstremt opptatt av tradisjon og har en fot godt plantet i den. Også har jeg en rockefot som leker litt mer og prøver nye ting. Verden hadde vært en veldig kjedelig plass uten rom for innovasjon, synes han.

– Fortjener et destilleri

Under hans Svalbard-besøk i uken som gikk har pub- og foredragsgjester erfart at to timer kan bli litt snaut for å lytte og smatte seg gjennom åtte typer sterk drikke. Stig Bareksten har mye på hjertet. Det er nesten ti år siden forrige gang han gjorde turen, da for å lansere Barents Aquavit. Smaksatt med skjørbuksurt.

– Siden sist har jo bryggeriet etablert seg. Da kan vel noen brenne sprit her også, sier den kreative bergenseren.

– Svalbard er fascinerende og fortjener å ha et destilleri. At det vil være verdens nordligste er i seg selv et fantastisk utgangspunkt. Storytelling er en viktig del av produktet, fastslår han.

Hans pasjon for å hente alskens smaker fra naturen, derimot, vil bli utfordret.

– Inspirasjonen min ligger i ting som vokser. Utfordringen er å gi et produkt en lokal identitet når du har lite å ta av. Men det ville overraske meg hvis det ikke finnes ting her som kan brukes, sier han.

– En ekstrem utfordring som passer for deg?

– Hehe, jo, men deler av året kunne jeg tenkt meg å være her. Jeg er ekstremt glad i natur. Og isolasjonen lokker. Det som er stress for alt som har med kreativitet å gjøre er jo at det er så mye annet å holde på med, sukker han.

TEGNER KART: Før han blander nye varianter, visualiserer Stig Bareksten hva han vil lage.
TEGNER KART: Før han blander nye varianter, visualiserer Stig Bareksten hva han vil lage.

Kreativt kaos

Barekstens brennevin begynte på gutterommet. Nå er selskapet verdsatt til over 100 millioner kroner.

– Da henger det et større alvor over gutteromsdrømmen enn man kanskje egentlig trives med. Alle har jo lyst til å ha kjempesuksess, men jeg tror ennå jeg utelukkende fortsatt drives av det som har drevet meg siden starten, sier han.

Hans kreative teknikk begynner med penn og papir. Han lager tankekart.

– Jeg har lært det av ungene. Jeg tegner opp «gin», for eksempel, i midten og fortsetter med alle egenskapene jeg vil det skal ha. Også begynner å tilføre alle egenskapene. Etter hvert blir det et kakediagram over hvor mye disse egenskapene skal bety. Også baller det på seg. Til slutt har jeg en visuell oppskrift, som bruker til å regne meg frem riktige mengder av de ulike krydrene og smakene. Det ser helt kaotisk ut, ler han.

Ut av det kreative kaoset strømmer det fortsatt nye typer brennevin som stadig blir populære.

– I hvilken grad har kreativiteten en fast kontortid?

– Ikke i det hele tatt, og det er jo den store utfordringen. Kanskje skulle jeg ønske at jeg kunne være en «corporate guy» som lagde et produkt og ikke hadde noe følelser tilknyttet etter at jeg hadde lansert det. Men det er slik jeg utvikler ting, jeg har et kreativt gen. Så kan jeg verken tegne eller male. Jeg har prøvd meg som musiker, jeg er dårlig på det óg. Så for meg har det blitt smak. Jeg har en rar vei til målet, men det fungerer veldig godt. Hvis det er noe jeg er god på, så er det å ta ting fra idé til sluttprodukt som ofte treffer bedre enn ideen. Tror også det er en måte de fleste burde jobbe på. Hvis alle skal gjøre alt helt likt, bare med små forskjeller. Da tenker jeg det ikke blir hverken endring eller utvikling, sier Stig Bareksten.

Powered by Labrador CMS