Gode råd til påsketuren:

– Man kan aldri eliminere all risiko

Skal du ut på tur i påsken? Da er det flere ting du bør huske på.

Skuterpatruljer og helikopter ble brukt til å undersøke skredområdet under raset i Hiortfjellet i fjor påske.
Publisert

Svalbardposten har tatt en prat med Martin Indreiten, som jobber ved Artic Safety senter hos Unis. Han har flere råd til alle som skal ut på tur, og mye som kan være lurt å gjøre før du reiser.

– Vi har fire gode prinisipper som kan være lurt å tenke på når du skal på tur, sier Indreiten.

Det første prinsippet er å unngå fare når man har mulighet til det.

– Det betyr å gjøre seg opp en mening om hvilke farer man kan møte på under turen denne dagen. Hvordan er føreforholdene? Hva sier vær- og skredvarsel om forholden vi kan forvente oss? Hvem skal være med på tur og hvor erfarne er vi? Legg en god plan og sørg for at alle som skal være med er enige om turens mål, sier han.

Dele risiko

Og det er viktig å huske på at forholdene kan endre seg.

– Selv med god planlegging så kan man aldri klare å unngå all fare, og forholden kan også endre seg fort, derfor må vi også kunne håndtere farene vi møter. Prinsipp nummer to er å gjøre denne risikoen så lav som mulig, påpeker Indreiten.

– Det betyr blant annet å ha med riktig utstyr og ikke minst vite hvordan utstyret brukes. Like viktig er det å gjøre fortløpende vurderinger ved tur start og underveis, er forholden slik du forventet? Er vær- og skredvarsel slik det er meldt? Er det endringer i gruppa som påvirker dagens plan?, legger han til.

For å gjøre risikoen så lav som mulig er det viktig å ha sikkerhetsutstyr.

– Standard sikkerhetsutstyr for alle som skal på skutertur bør være: skredutstyr; sender/mottaker, søkestang og spade. I tillegg bør alle ha en vindsekk (jervenduk) og førstehjelpsutstyr. Generelt så er det lurt å ta med utstyr som skal kunne brukes til å gi ly, varme og kommunisere med hvis uhellet skulle være ute. Skal man fredes på sjøis og bre så kreves ytterligere sikkerhetsutstyr for å håndter de farene som man møter der. Og selvsagt skremmemidler for isbjørn som er en selvfølge på Svalbard. Men husk å gjør deg kjent med utstyret og teste for eksempel jervenduken før du reiser, mens du er hjemme i din egen stue. Det er viktig å kunne bruke utstyret du har med, sier Indreiten.

Gevinst

Planlegger man godt, reduseres risiko ved å gjøre fortløpende vurderinger og samtidig har beredskap for å kunne håndtere problemer som oppstår så er dette et godt utgangspunkt for en trygg tur. Prinsipp nummer tre handler om å redusere konsekvensen hvis uhell skulle skje.

– Det handler kort og godt om å dele risiko. Her på Svalbard er det lange avstander, og det tar tid før hjelpen kommer- Kameratredning kan gjøre at konsekvensene blir mindre. Og skal man på tur alene så må man avtale med noen at man gir beskjed hvor man drar og hvor lenge man blir borte, sier han.

Det fjerde prinsippet handler om risikovillighet, som er forskjellig fra person til person.

– Man kan aldri eliminere all risiko. Og risiko handler ikke bare om uhell men også om gevinst, å ta risiko kan gi det lille ekstra til opplevelsen. Gevinsten med å få fantastisk utsikt på toppen av et fjell innebærer at man må kjører i bratt terreng. Man bør tenke igjennom konsekvensen, hva skjer hvis det går galt og husk på at risikoaksepten er forskjellig fra person til person. Det kan være lurt å tenke igjennom om det er den mest «erfarne» i gruppa som skal gjøre vurderingen eller om alle deltar med å ta beslutninger rundt veivalg, påpeker Indreiten.

Lokale forhold

Han sier at forholdene på Svalbard er spesielle fordi de fleste av oss bruker snøskuter når vi skal på tur.

– På skuter flytter man seg fort, og terrenget kan gå fra enkelt til komplekst på veldig kort tid. Man må alltid tenke på gruppa, og hva ferdighetene er, sier han.

Og mildværet som var i mars gjør at forholdene nå kan være krevende.

– Man kan forvente at det er mye is i dalene i tilknytning til der man vil legge skutersporet, og det kan fortsatt være bløtt i elveleiene. I tillegg er det lite og variere snømengde i terrenget rundt Longyearbyen og det stikker opp mye stein her og der. Rygger og terreng som har vært utsatt for vind har også lite snø, men ofte mye is, Martin Indreiten.

Skred

I påsken i fjor gikk det skred på Hiortfjellet, i den østre fjellsiden, gjennom skuterløypa til Linken og ned mot hyttene, men heldigvis ble ingen tatt av skredet.

– Per nå er det stabile greie snøforhold i nærområdet til Longyearbyen, med faregrad 2 som er moderat skredfare. Men det kan være lokale forskjeller, generelt så er det mer snø i de små dalen som ligger nord – sør enn i de store åpne dalene. De siste dagene har det vært en del vind og det kan derfor være vindtransportert snø inn i noen leheng og hvor det er mulig å løse ut skred. Generelt er det lite snø, men dette kan gjøre det vanskeligere å vurdere fordi enkelt fjellsider kan ha mye snø og høyere skredfare en det som er angitt for regionen. Så skal du inn i bratt terreng for å stå på ski så husk å gjør vurderinger for det enkelte henget før du setter utfor, sier Indreiten.

Han oppfordrer turgåere til å bruke varsom.no for å holde seg oppdatert på skredfaren for Nordensköld Land og bruk appen «Varsom Regobs» hvor man også selv kan legge inn observasjoner om forholdene og laste ned bratthets kart for terrenget.

– Jeg kan også anbefale podcasten «Sikkert og visst», i siste episode snakker vi om sikkerhet på tur og går vi igjennom rådene vi gir, sier Indreiten.

– Hvis jeg skal oppsummere alt vil jeg gjøre det i tre setninger. Skaff deg kunnskap og vær oppdatert om forholdene, ha alltid med deg sikkerhetsutstyr og lær å bruk det og unngå fare når det er mulig og vurder konsekvensene av dine veivalg, avslutter Martin Indreiten hos Unis.

Powered by Labrador CMS