Skal sette opp vindmølle i Pyramiden

Svalbard lufthavn skal i løpet av høsten sette opp en vindmølle i Pyramiden, deretter venter trolig lignende prosjekt i Longyearbyen.

Slik skal vindmøllen som blir satt opp i Pyramiden se ut.
Slik skal vindmøllen som blir satt opp i Pyramiden se ut.
Publisert
På Torfjell skal det settes opp en vindmølle på ni meter, dette for å gi grønnere energi til navigasjonsstasjonen som står der. I dag er denne driftet av solcellepaneler og dieselaggregat.
På Torfjell skal det settes opp en vindmølle på ni meter, dette for å gi grønnere energi til navigasjonsstasjonen som står der. I dag er denne driftet av solcellepaneler og dieselaggregat.

– Når dette prosjektet er bygd, er det realistisk å si at vi kan være helt uten diseslbruk om sommeren. I den lyse årstiden skal vi greie oss med bare grønn kraft, sier lufthavnsjef Carl Einar Ianssen.

Prosjektet han snakker om er å bygge en vindmølle på Torfjell like utenfor Pyramiden. Der har Svalbard lufthavn en DME-stasjon, altså en stasjon for flynavigasjon.

Per nå er denne driftet av dieselkraft og solcellepaneler. Tidligere hadde stasjonen et forbruk på diesel på omtrent 5.000 liter i året, pluss frakt av dieselen som skjer ved bruk av helikopter.

– I sommer kommer vi til å spare cirka 75 prosent av dieselforbruket og gangtiden på aggregatet. Men det sier seg selv at det å bruke solcellepanel om vinteren er dårlig butikk, sier Ianssen.

Lufthavnsjef Carl Einar Ianssen.
Lufthavnsjef Carl Einar Ianssen.

Laget for Arktis

Det lar seg selvsagt ikke gjøre å produsere så mye strøm når solen ikke kommer over horisonten, derfor søkte lufthavnen til Sysselmannen i år om å få sette opp en vindmølle, og svaret var positivt.

– Vi beskrev hvilken miljøgevinst vi venter at dette skal ha, og prosjektet ellers, og fikk tillatelse til å sette opp en vindmølle i en prøveperiode på tre år, sier Ianssen.

Møllen som skal bygges blir 9 meter høy, og rotorene skal ha en diameter på 3,9 meter.

– Vi har funnet en produsent som leverer ekstremvindmøller. De skal kunne tåle vind på opp til 70 meter i sekundet, og skal være godt egnet til vårt anlegg. Dette skal være Mercedesen i vindmøllebransjen når det gjelder hvor robuste de er. De har blitt brukt i Antarktis og Nordsjøen før, sier Ianssen

Vindmøllen er bestilt, og blir montert i august eller september.

– Om det er første vindmølle på Svalbard? Det er i alle fall de største av en viss størrelse. Det har vært litt skepsis til møller, og det blir spesielt interessant å se hvordan møllene takler isingen, sier han.

– Hva er kostnaden på å sette opp en slik mølle?

– Vi regner med det vil koste omtrent 600.000 kroner, ferdig montert. Prosjektet er delvis støttet av Svalbard miljøvernfond, og forøvrig er prosjektet finansert av Avinor Svalbard lufthavn. Det er veldig stor vilje til å satse på produksjon av fornybar energi, dette med bakgrunn i å redusere utslippene, sier Ianssen.

Han forteller at dette er et pilotprosjekt for dem, og at det kan bli aktuelt å sette opp flere vindmøller for å gjøre stasjonen helt grønn, om dette lykkes.

– Vi har også hatt en forhåndskonferanse i Longyearbyen lokalstyre parallelt, for å få etablere en vindmølle på flyplassen. Vi har et håp og en plan om få satt opp en eller to vindmøller på flyplassen i løpet av året, sier lufthavnsjefen.

Han forteller at det da er snakk om en litt større mølle. Vindmøllen på Torfjell ved Pyramiden, skal produsere tre kilowattimer, mens en vindmølle i Longyearbyen er tenkt omtrent dobbelt så stor.

Utvider solcelle-anlegget

I tillegg til å jobbe med vindmøller, har også flyplassen planer om å utvide solcelle-anlegget.

– Vi har allerede sett at det har en effekt. Det betaler seg ned minst like raskt som et anlegg på fastlandet, og miljøgevinsten er betydelig så lenge at alternativ elektrisk kraft er basert på kull. I august begynner arbeidet med å doble størrelsen på anlegget, sier Ianssen.

– Om dere får denne på plass, hvor mye av energiforbruket til flyplassen kan den håndtere?

– På gode dager kan det kanskje levere ti prosent av det totale energiforbruket til lufthavnen. Så det viktigste fremover blir å jobbe videre med hvordan vi kan redusere kraftbruken. Det er fortsatt mer lønnsomt å bruke penger på å spare strøm enn å produsere den, og vi kommer til å fortsette med å gjøre begge deler sier han.

Powered by Labrador CMS