Så lang tid tar det å fjerne et skutervrak

– Jeg bruker altfor mye tid på å samle opp gamle snøskutere, sier Hans Petter Lauritsen fra avfallsanlegget. Du blir nok overrasket over hvor lang tid det kan ta.

Skuteren står utilgjengelig til hundre meter bak ei av brakkene i Nybyen.
Skuteren står utilgjengelig til hundre meter bak ei av brakkene i Nybyen.
Publisert

Renovatør Hans Petter Lauritsen står nedenfor Blåmyra, ved en gammel snøskuter som står nedsunket i myra, og som antagelig har en eier som har forlatt Svalbard og «glemt» at han har en snøskuter stående igjen.

Det er mange slike hensatte snøskutere i byen, selv om man har samlet opp en god del av dem gjennom det siste skuteramnestiet finansiert av Svalbards miljøvernfond. Både Longyearbyen lokalstyre og Store Norske har fått penger til formålet.

I denne omgang har Lauritsen fått inn 225 skutere.

Prosjekt på ett år

Han forteller at å fjerne en skuter som står gjensatt på tundraen kan være en omstendelig og langtekkelig prosess.

– For å få hentet den må vi kjøre hjullaster eller snøskuter på snødekt mark, siden det ikke er lov til å kjøre på tundraen. Men skutere som ikke står på pall, er frosset fast i myra om vinteren. Derfor må vi få den opp fra bakken om sommeren, på en pall eller lignende. Så må vi vente til vinteren igjen med å hente den, sier han.

Tomme try-tec-poser og presenninger er å finne mellom de parkerte snøskutrene.
Tomme try-tec-poser og presenninger er å finne mellom de parkerte snøskutrene.

Men fortsatt ligger pallene igjen etter skuteren, fastfrosset i tundraen.

– Vi må tilbake igjen sommeren etter at vi har hentet snøskuteren, for å ta med oss pallene den har stått på. De lager ofte stygge sår i tundraen, sier han, og viser det ved å løfte opp en pall. Under er vegetasjonen nærmest borte.

Slutt for fondet

Svalbards miljøvernfond har i flere omganger bevilget penger til å få ryddet opp i gamle skuter- og bilvrak i byen. Ved utgangen av juni utløper den siste kampanjen, og fondet har gitt beskjed om at det ikke vil bli gitt penger til formålet flere ganger. Det tvinger Longyearbyen lokalstyre til å tenke nytt.

– I år ble det gratis å levere fra seg utrangerte snøskutere til avfallsanlegget, og vi oppfordrer folk til å gjøre det når de forlater byen. Hvis de blir stående igjen, slik at den må hentes av våre folk, vil regningen bli belastet eieren i etterkant, forteller Karine Hauan, driftsingeniør innen miljø og renovasjon i Longyearbyen lokalstyre.

Hans Petter Lauritsen ved en snøskuter som tilsynelatende skulle være lett å hente, hvis eieren ønsker å kassere den. Men å få fraktet den til avfallsanlegget er en prosess som medfører flere omganger med arbeid over en tidsperiode på minst ett år. Henslengte jerrykanner er også et stadig tilbakevendende problem.
Hans Petter Lauritsen ved en snøskuter som tilsynelatende skulle være lett å hente, hvis eieren ønsker å kassere den. Men å få fraktet den til avfallsanlegget er en prosess som medfører flere omganger med arbeid over en tidsperiode på minst ett år. Henslengte jerrykanner er også et stadig tilbakevendende problem.

I fjor fikk Longyearbyen lokalstyre delegert myndighet fra Klima- og miljødepartementet om å pålegge eiere å fjerne snøskutere. Grunneier Store Norske har festet lapper på en del kjøretøy rundt omkring i byen.

Der presiseres det at det er ulovlig å ha uregistrerte kjøretøy stående utenfor tomter med grunnleieavtale. Hvis de som har fått varsel ikke blir tatt hånd om før utgangen av juni, vil de ble fjernet for eiers regning.

Kostnaden anslås til å være om lag 6.000 kroner. Lokalstyret tar også gjerne imot tips om uregistrerte og forlatte kjøretøy.

Detektivarbeid

Det fysiske arbeidet forbundet med å hente skutervrak er tidkrevende. Men det som ofte tar lengst tid, er «detektivarbeidet» som må gjøres i forkant for å finne eieren.

– Vi bruker chassisnummer og registreringsnummer for å finne eieren, og for å høre om vedkommende har en plan for skuteren. Hvis ikke, må vi ta hånd om den, og ta oss betalt for det, sier Lauritsen.

Han har brukt såpass mye tid på å lete etter eiere at han kjenner igjen hver snøskuter som han går forbi på de forskjellige stedene i byen. Noen har han fått klarsignal til å hente, andre jobber han med på finne eieren til, mens han er i dialog med andre skutereiere.

– Tenk så mye greiere det hadde vært om folk hadde ryddet opp etter seg selv, sukker han.

Andre synder

Hans Petter Lauritsen er på jobb hele tiden. Mens han går mellom skuterne plukker han nesten automatisk opp småting som ligger og slenger. For det er slett ikke bare utrangerte skutere det må ryddes opp i. Over alt står det jerrykanner. Noen med- og andre uten bensin.

– Problemet med jerrykanner er at de lett blir skadet av skiene på skutere når de kjøres over på vinteren. Da lekker innholdet ut og ned i grunnen, sier han.

I tillegg til bensinkanner finner Hans Petter Lauritsen flere plastflasker med frostvæske, totaktsolje og annet rundt omkring i terrenget.
I tillegg til bensinkanner finner Hans Petter Lauritsen flere plastflasker med frostvæske, totaktsolje og annet rundt omkring i terrenget.

Ved en annen skuter ligger det en presenning og masse emballasje fra dry-tec-turmat. Det kan blåse av sted når som helst, og plastmaterialet det er laget av brytes som kjent ikke ned i naturen. Et annet problem er ødelagte skutertrekk.

– Noen er blitt ødelagt, og da rives de i biter som blåser av sted. Når jeg kommer over slike trekk hender det at jeg fjerner dem, og sier i fra til eieren, sier han.

Ser bedre ut

Hans Petter Lauritsen skulle ønske at det var et bedre system for parkering av skutere i byen, og skulle gjerne sett at alle var parkert på steingrunn slik at det gikk an å hente dem når som helst.

Lokalstyret jobber med dette i arealplansammenheng, men er ikke kommet i mål. Inntil videre må de appellere til folks holdninger.

– Det ser skjemmende ut med mange skutervrak stående rundt omkring i byen. Det er begrenset med parkering også, og vi trenger den plassen vi har til registrerte kjøretøy som brukes, sier Hauan.

En annen ting renovatøren skulle ønsket seg var at folk som kommer til Longyearbyen fikk utdelt informasjon om hvordan snøskutere skal oppbevares, og hvordan man kan kvitte seg med dem om de ikke blir videresolgt. Han tror det kunne spart ham en del arbeid.

Tundraen skal i utgangspunktet ikke skades, men både snøskutere og paller lager stygge merker.
Tundraen skal i utgangspunktet ikke skades, men både snøskutere og paller lager stygge merker.
Powered by Labrador CMS