Vant prestisjetung pris

Marte Nilssen Alexandersen og Liv-Anna Ringeim stakk av med den prestisjefylte tredjeplassen i Holbergprisen i skolen 2021.

Marte Nilssen Alexandersen og Liv-Anna Ringheim ble veldig overrasket da de fant ut at de hadde vunnet pris for oppgaven de hadde skrevet.
Marte Nilssen Alexandersen og Liv-Anna Ringheim ble veldig overrasket da de fant ut at de hadde vunnet pris for oppgaven de hadde skrevet.
Publisert

– Jeg var supersjokkert. Da jeg ringte Marte for å fortelle det trodde hun ikke på meg, sier Liv-Anna om hvordan hun reagerte da de fikk beskjeden om at de hadde tatt tredjeplassen.

Forholdet mellom Longyearbyen og Barentsburg

Oppgaven de har skrevet heter «Svalbard, i skjæringspunktet mellom øst og vest», og er en studie av hvordan norsk- og russiskspråklige svalbardbeboere opplever forholdet mellom Longyearbyen og Barentsburg, og hvorvidt denne opplevelsen kan gjenspeile forholdet mellom Norge og Russland.

Alle elevene i andre- og tredjeklasse på Longyearbyen skole videregående avdeling, skrev oppgave til Holbergprisen med forskjellig tema.

– Vi synes forholdet mellom Longyearbyen og Barentsburg er spennende, og det er lite snakket om, sier Liv-Anna.

– Og selv om de bor nært oss har vi lite kontakt med dem. Men selv om byene er forskjellige er vi ganske like, legger Marte til.

Fikk tur til Barentsburg

Begge jentene har vokst opp i Longyearbyen og bodd her hele livet. Til tross for at de har vært mye i Barentsburg vet de lite om folkene som bor der.

– Det er et viktig emne, det mange tror er kanskje annerledes enn hvordan det faktisk er, sier Liv-Anna.

De fikk oppgaven presentert før jul, og måtte ha en problemstilling klar på nyåret. I månedsskiftet januar/februar begynte de å skrive på selve oppgaven, som ble levert inn i mars. På spørsmål om hva de fant ut som overrasket mest, svarer Marte at det var at samfunnet der er ganske normalt.

– Mange oppfatter gjerne Barentsburg sånn som det var på 90-tallet. Men det er ikke «ville vesten» der, det har utviklet seg veldig mye – i likhet med Longyearbyen, sier hun.

I siste del av oppgaveskrivingen fikk de bli med Sysselmannen og Lufttransport til Barentsburg, i anledning den månedlige kontordagen de har der. Totalt snakket de med i underkant av ti personer om temaet.

– Når i prosessen skjønte dere at dere hadde en god oppgave?

– Vi tenkte vel at det var bra fra start, med en god problemstilling som er lite forsket på. Etter turen til Barentsburg begynte ting å falle på plass, sier Liv-Anna.

– Fantastisk bra

Hver skole som ønsker å være med på Holbergprisen må søke om å få være med. Juryen plukker ut 20 skoler som får sende inn tre oppgaver hver. Longyearbyen skole var også med i fjor. Lærerne i faget, Elin Bygjordet og Jo Tore Berg, forteller at de er superstolte av elevene sine.

Lærerne er superstolte av elevene, sier de. Fra venstre: Jo Tore Berg, Elin Bygjordet, Liv-Anna Ringheim og Marte Nilssen Alexandersen.
Lærerne er superstolte av elevene, sier de. Fra venstre: Jo Tore Berg, Elin Bygjordet, Liv-Anna Ringheim og Marte Nilssen Alexandersen.

– Oppgaven er fantastisk bra og utrolig spennende. På en skala fra en til ti om hvor stolte vi er, er det nok snakk om en god tolv-er, sier Bygjordet.

Berg tror at noe av grunnen til at oppgaven ble så bra er at jentene hadde en stor interesse for det de forsket på.

– De var veldig selvgående. Rammene hadde de, men så tok de det videre selv. Vi har også lært mye om samfunnet på Svalbard, sier han.

De 30 elevene i klassen skrev forskjellige oppgaver, om alt fra hvordan mørketiden påvirker unge, hvorfor lærere flytter til Svalbard, veien fra «company town» til lokalstyre og så videre.

– Hva gjør dere, eller hva er det med elevene, som gjør at de dukker så dypt ned i oppgaven?

– Vi er nok veldig pågående, svarer Bygjordet og ler.

Powered by Labrador CMS