LEDER | PER ANNAR HOLM

Vårt sårbare Svalbard

Sysselmesteren disponerte en drone i flere år, men prosjektet ble avsluttet i fjor. Alle politidistrikt på fastlandet har egne drone.
Publisert Sist oppdatert

Det skjer mye på Svalbard om dagen. Litt for meget vil noen si som du liker stabilitet og er opptatt av at ting ikke skal forandre seg.

Denne uken ble en russisk statsborger varetektsfengslet etter å ha fløyet droner ulovlig i Norge i over tre måneder.

Mannen har reist frem og tilbake mellom Svalbard og fastlandet, og brukt dronene flittig.

Samtidig sitter tilsammen syv russiske dronepiloter pågrepet i Nord-Norge siktet for brudd på sanksjonsforskriften som forbyr dem å fly i hele Norge.

Lørdag ble en russer varetektsfengslet i Tromsø siktet for å ha fløyet drone nær flyplassen. 51-åringen forklarte til politiet at han var på vei til Svalbard med kofferten full av kamerautstyr. På reisen kunne han for øvrig velge mellom to russiske og ett israelsk pass.

De siste månedene har det vært en kraftig økning i antall droner som har dukket opp over norske flyplasser, olje- og gassinstallasjoner.

Avinor opplyser at de hittil i år har anmeldt 50 dronepiloter som har fløyet for nær flyplasser. Samtidig advarer ekspertene mot at hybridkrigen alt er i full gang.

Fremmede makter er ute etter å kartlegge norsk infrastruktur og stressteste våre myndigheter.

Kort sagt skape usikkerhet og destabilisere demokratiet vårt.

Alternative landingsmuligheter

Hittil har Svalbard lufthavn Longyear ikke hatt besøk av uønskede droner. Det hender at SAS eller Norwegian ikke klarer å lande i Longyearbyen, men stort sett går det bra med en liten forsinkelse i den trøstesløse nødløsningen om flyet tvinges via Tromsø.

Flystripen og kaianlegget i Svea er snart borte. Det samme kan skje med flystripen Hamnerabben i Ny-Ålesund om Kings Bay velger helikoptertransport når ny kontrakt for tilbringertjenesten skal undertegnes før nyttår.

Beredskap er å planlegge i dag for hva som kan skje i morgen.

Etter-på-klokskap er som kjent den eneste eksakte vitenskap, men her burde vi i sannhet skynde oss langsomt når kritisk infrastruktur raderes bort

Om vi bare har én flyplass på Svalbard, blir vi opplagt mer sårbare.

Stenges flyplassen i Longyearbyen over tid er det krevende langt til fastlandet både ved syketransport eller om større hendelser skulle gjøre det nødvendig å evakuere mange fra øya.

Kullrøyk og turister

Samtidig opplever vi at den nye Trust Arktikugol -sjefen Ildar Neverov er mer fremoverlent enn noen av sine forgjengere.

Det er bra for miljøet at Trusten vil rense utslippene fra kullkraftverket i Barentsburg.

De sier også «look to Longyearbyen» for å lære mer om hvordan Energiverket i dag begrenser egne utslipp.

Men bak dagens røykteppe i Barentsburg stiger et ønske frem om en kraftig økning av turismen fra Russland til Svalbard.

I forrige uke skrev vi om Trustens ønske om å bygge fem «næringshytter» ute i terrenget, åpne opplevelsessenteret «Noahs ark» i Pyramiden, og investere 300 millioner kroner i de russiske bosetningene.

Nå kan vi forteller at Nevrov vil sette opp charterfly fra Moskva med arbeidere, familier og turister.

De snuser også på oppkjøp av en reiselivsbedrift her i Longyearbyen.

Alt dette behøver slett ikke å være bare gode nyheter for vår sårbare natur som allerede sliter med mye ferdsel på toppen av klimaendringene.

Da gjenstår det å se hvilke redskap norske myndigheter har i sin verktøykasse, og på hvilke måter de velger å bruke dem.

Powered by Labrador CMS